Show simple item record

dc.contributor.authorBjørkedal, Veronika Dale
dc.contributor.authorDyb, Cathrine Rødsten
dc.date.accessioned2020-09-22T07:40:17Z
dc.date.available2020-09-22T07:40:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2678919
dc.descriptionMasteroppgave i innovasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractSamfunnet er preget av store endringer som følge av ny teknologi, og den norske skolen må holde følge med den digitale utviklingen for å kunne møte det fremtidige kompetansebehovet. For å oppnå en vellykket digitaliseringsprosess er ledelsens rolle sentral. Formålet med masteroppgaven har derfor vært å besvare følgende forskningsspørsmål: “Hvordan legger skoleledelsen til rette for lærerens bruk av digital teknologi i undervisningen?”. Vi har gjennomført en flere-case studie med semistrukturerte intervju for å undersøke bruk av digital teknologi i fem grunnskoler i Norge. Casene blir presentert hver for seg, før alle funnene diskuteres og analyseres opp mot litteratur som omhandler digitalisering, organisatorisk endring og endringsledelse, samt Technology Acceptance Model (TAM). For å kunne besvare det overordnede forskningsspørsmålet har vi supplert med to underspørsmål som tar utgangspunkt i konteksten og de ansatte som ledelsen må forholde seg til. Det er essensielt for ledere å forstå lærernes reaksjoner og forutsetninger for å ta i bruk ny teknologi. Gjennom 15 intervjuer med ledere og lærere fra ulike grunnskoler i Norge har studien avdekket at digitaliseringen av grunnskolen kjennetegnes av å være kompleks. Lærerne har stor grad av autonomi, noe som medfører store forskjeller innad og mellom skoler. Lærerne reagerer med motstand mot endringene, og dette spesielt i starten av endringsprosessen. Lederne tilrettelegger gjennom kommunikasjon og gradvis omstilling, ved å etablere ekspertgruppe og gi handlingsrom, skape en arena for erfaringsdeling, samt utarbeide tydelig strategi og visjon for digitaliseringsprosessen. Disse tiltakene bidrar til å redusere motstand og øke engasjement. I tillegg fører det til at de ansatte opplever teknologien som enklere å bruke og nytteverdien som høyere, noe som vil påvirke lærernes bruk av digital teknologi.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectdigitaliseringen_US
dc.subjectorganisatorisk endringen_US
dc.subjectendringsledelseen_US
dc.subjectendringsprosessen_US
dc.subjectdigitaliseringsprosessen_US
dc.subjectgrunnskolenen_US
dc.subjectutdanningen_US
dc.subjectdigitale verktøyen_US
dc.subjectdigital teknologien_US
dc.subjectendringsengasjementen_US
dc.subjectendringsmotstanden_US
dc.subjectinvolveringen_US
dc.titleDigitalisering i grunnskolenen_US
dc.title.alternativeDigitalization in Elementary Schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMOØ300en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal