dc.contributor.author | Bjørkedal, Veronika Dale | |
dc.contributor.author | Dyb, Cathrine Rødsten | |
dc.date.accessioned | 2020-09-22T07:40:17Z | |
dc.date.available | 2020-09-22T07:40:17Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2678919 | |
dc.description | Masteroppgave i innovasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | Samfunnet er preget av store endringer som følge av ny teknologi, og den norske skolen må holde følge med den digitale utviklingen for å kunne møte det fremtidige kompetansebehovet. For å oppnå en vellykket digitaliseringsprosess er ledelsens rolle sentral. Formålet med masteroppgaven har derfor vært å besvare følgende forskningsspørsmål: “Hvordan legger skoleledelsen til rette for lærerens bruk av digital teknologi i undervisningen?”.
Vi har gjennomført en flere-case studie med semistrukturerte intervju for å undersøke bruk av digital teknologi i fem grunnskoler i Norge. Casene blir presentert hver for seg, før alle funnene diskuteres og analyseres opp mot litteratur som omhandler digitalisering, organisatorisk endring og endringsledelse, samt Technology Acceptance Model (TAM). For å kunne besvare det overordnede forskningsspørsmålet har vi supplert med to underspørsmål som tar utgangspunkt i konteksten og de ansatte som ledelsen må forholde seg til. Det er essensielt for ledere å forstå lærernes reaksjoner og forutsetninger for å ta i bruk ny teknologi.
Gjennom 15 intervjuer med ledere og lærere fra ulike grunnskoler i Norge har studien avdekket at digitaliseringen av grunnskolen kjennetegnes av å være kompleks. Lærerne har stor grad av autonomi, noe som medfører store forskjeller innad og mellom skoler. Lærerne reagerer med motstand mot endringene, og dette spesielt i starten av endringsprosessen. Lederne tilrettelegger gjennom kommunikasjon og gradvis omstilling, ved å etablere ekspertgruppe og gi handlingsrom, skape en arena for erfaringsdeling, samt utarbeide tydelig strategi og visjon for digitaliseringsprosessen. Disse tiltakene bidrar til å redusere motstand og øke engasjement. I tillegg fører det til at de ansatte opplever teknologien som enklere å bruke og nytteverdien som høyere, noe som vil påvirke lærernes bruk av digital teknologi. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | digitalisering | en_US |
dc.subject | organisatorisk endring | en_US |
dc.subject | endringsledelse | en_US |
dc.subject | endringsprosess | en_US |
dc.subject | digitaliseringsprosess | en_US |
dc.subject | grunnskolen | en_US |
dc.subject | utdanning | en_US |
dc.subject | digitale verktøy | en_US |
dc.subject | digital teknologi | en_US |
dc.subject | endringsengasjement | en_US |
dc.subject | endringsmotstand | en_US |
dc.subject | involvering | en_US |
dc.title | Digitalisering i grunnskolen | en_US |
dc.title.alternative | Digitalization in Elementary School | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MOØ300 | en_US |