Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjørkedal, Veronika Dale
dc.contributor.authorDyb, Cathrine Rødsten
dc.date.accessioned2020-09-22T07:40:17Z
dc.date.available2020-09-22T07:40:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2678919
dc.descriptionMasteroppgave i innovasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractSamfunnet er preget av store endringer som følge av ny teknologi, og den norske skolen må holde følge med den digitale utviklingen for å kunne møte det fremtidige kompetansebehovet. For å oppnå en vellykket digitaliseringsprosess er ledelsens rolle sentral. Formålet med masteroppgaven har derfor vært å besvare følgende forskningsspørsmål: “Hvordan legger skoleledelsen til rette for lærerens bruk av digital teknologi i undervisningen?”. Vi har gjennomført en flere-case studie med semistrukturerte intervju for å undersøke bruk av digital teknologi i fem grunnskoler i Norge. Casene blir presentert hver for seg, før alle funnene diskuteres og analyseres opp mot litteratur som omhandler digitalisering, organisatorisk endring og endringsledelse, samt Technology Acceptance Model (TAM). For å kunne besvare det overordnede forskningsspørsmålet har vi supplert med to underspørsmål som tar utgangspunkt i konteksten og de ansatte som ledelsen må forholde seg til. Det er essensielt for ledere å forstå lærernes reaksjoner og forutsetninger for å ta i bruk ny teknologi. Gjennom 15 intervjuer med ledere og lærere fra ulike grunnskoler i Norge har studien avdekket at digitaliseringen av grunnskolen kjennetegnes av å være kompleks. Lærerne har stor grad av autonomi, noe som medfører store forskjeller innad og mellom skoler. Lærerne reagerer med motstand mot endringene, og dette spesielt i starten av endringsprosessen. Lederne tilrettelegger gjennom kommunikasjon og gradvis omstilling, ved å etablere ekspertgruppe og gi handlingsrom, skape en arena for erfaringsdeling, samt utarbeide tydelig strategi og visjon for digitaliseringsprosessen. Disse tiltakene bidrar til å redusere motstand og øke engasjement. I tillegg fører det til at de ansatte opplever teknologien som enklere å bruke og nytteverdien som høyere, noe som vil påvirke lærernes bruk av digital teknologi.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectdigitaliseringen_US
dc.subjectorganisatorisk endringen_US
dc.subjectendringsledelseen_US
dc.subjectendringsprosessen_US
dc.subjectdigitaliseringsprosessen_US
dc.subjectgrunnskolenen_US
dc.subjectutdanningen_US
dc.subjectdigitale verktøyen_US
dc.subjectdigital teknologien_US
dc.subjectendringsengasjementen_US
dc.subjectendringsmotstanden_US
dc.subjectinvolveringen_US
dc.titleDigitalisering i grunnskolenen_US
dc.title.alternativeDigitalization in Elementary Schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMOØ300en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal