Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHem, Pål Simen
dc.date.accessioned2020-08-19T11:26:59Z
dc.date.available2020-08-19T11:26:59Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672998
dc.descriptionFakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractDenne oppgaven omhandler aksjonsforskning med hensikt til å øke elevers samarbeid i sanntids digitale grupperom. Lærerne og jeg hadde erfart at elevene var lite aktive i interaksjon med hverandre og ønsket var å øke interaksjonen gjennom økt lærerkompetanse. Problemsstilling for oppgaven har vært: Hvordan kan man utvikle lærerkompetanse om samarbeid i sanntids digitale grupperom og hvordan kan elever jobbe i slike grupperom? Jeg har stilt to forskningsspørsmål for å svare på problemstillingen: 1. Hvordan utviklet en lærer seg gjennom aksjonsforskning i lys av erfaringslæring om samarbeid i sanntids digitale grupperom og hvilke anbefalinger gav lærerne og forsker samlet om slikt samarbeid? 2. Hvordan brukte elever IKT-verktøy og samtale i samarbeid i sanntids digitale grupperom? For å svare på problemstillingen har jeg valgt en kvalitativ studie og ett enkelt element med kvantitativ opptelling og med bruk av aksjonsforskning. Aksjonsforskningen foregikk med tre matematikklærere og meg selv som kollega, forsker og IT-pedagog. Utviklingsprosessen som læreren hadde har jeg beskrevet og vurdert i forhold til erfaringslæring beskrevet av Dewey. Jeg har benyttet sosiale læringsteorier for å beskrive hvordan læring skjer i samarbeid med andre og bruk av ulike verktøy. Her har jeg også sett på hva samarbeid er, og hva som kjennetegner datastøttet samarbeidslæring. Elevenes samtaler i grupperom er også analysert ut ifra utviklende samtaler. Forskningen indikerer at lærerens utviklingsprosess ledet til læring gjennom refleksjon og handling. Et interessant funn er at læreren og de to andre lærerne hadde mer fokus på generell didaktikk om samarbeidslæring i gruppearbeid, enn på bruk av IKT-verktøy. Forskningen viste også at elevene hadde brukte IKT-verktøy i samarbeidet, men ikke brukte ikke alle muligheter i datastøttet samarbeidslæring. Dialogen i gruppearbeidet viste at elevene brukte utforskende snakk.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleAksjonsforskning om samarbeid i sanntids digitale grupperomen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMASIKT-OPGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal