Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRisøy, Sølvi Marie
dc.date.accessioned2020-08-13T07:02:30Z
dc.date.available2020-08-13T07:02:30Z
dc.date.issued2020-07
dc.identifier.isbn978-82-93677-19-2
dc.identifier.issn2535-8103
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2671799
dc.description.abstractHovedfunn Opinion-undersøkelsen: En kvantitativ undersøkelse av bruk av BPA blant synshemmede. •68 % av synshemmede mottar ikke kommunale tjenester. •Nær halvparten av de synshemmede oppgir at de ikke trenger BPA, mens cirka hver femte sier at de kan for lite om BPA. •Av BPA-brukerne, er det 77 % som mottar under 25 timer BPA i uken, 9 % mottar 25-32 timer i uken, og 14 % har mer enn 32 timer i uken. •Halvparten av synshemmede som har BPA har klaget i søknadsprosessen. •Over halvparten av synshemmede som har BPA er enig i at kommunen ikke forstår synshemmedes behov for BPA. •Det er entydig at BPA er avgjørende for synshemmede som mottar BPA, både for liv og livskvalitet. Hvordan fremstår blinde når de prøver å fremme sin BPA-sak i media? •Blinde ønsker å fremstå som normale, som «blind, men likevel som deg». •For at blinde skal kunne leve som alle andre, har de behov for hjelp, for synsnedsettelsen skaper en krevende hverdag. •Blinde forteller at de har behov for BPA, for at energiregnskapet skal gå opp – for at tiden skal strekke til. •Blinde ønsker normale relasjoner til familie og venner. Med BPA kan en beholde venner som venner, og familie som familie. •Det er stor avstand mellom hvordan kommunen forstår den blindes behov og blindes egenforståelse. Hvilke opplevelser har blinde informanter når de prøver å få del i BPA-ordningen? •Flere påpeker mangelen på synskompetanse i kommunen. •Blinde opplever at de må være en annen enn de egentlig er i møte med kommunen: De må spille rollen som blind, og gjøre en ekte situasjon til en uekte, siden kommunen ikke forstår deres reelle behov. •Flere opplever at de må være mer likestilt med sin seende partner enn det som er vanlig i samfunnet,og at kommunen også forventer at barn skal være hjelpere for forelderen. •Noen av informantene har hatt et positivt møte med kommunen, og fått BPA-timer etter deres selvopplevde assistansebehov. •Flere tar opp kommunens dårlige økonomi, og at det er store forskjeller i BPA-ordningen fra kommune til kommune. •De opplever at rettighetsfestingen i BPA-ordningen bidrar til å ekskludere synshemmede fra BPA-ordningen, siden de ofte har behov for mindre enn 25 timer. •BPA gir større frihet fra å være avhengig av andre, som venner og familie. Er man avhengig av hjelp, må man vente til hjelperen har tid til å hjelpe, og denne avhengigheten påvirker relasjonen, i form av maktutøvelse fra den seende eller blinde part.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.relation.ispartofseriesHVL-rapport;6/2020
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectsynshemmeten_US
dc.subjectblinden_US
dc.subjectfunksjonshemmingen_US
dc.subjectbrukerstyrt personlig assistanseen_US
dc.subjectBPAen_US
dc.titleBlinde som ikke blir sett: Synshemmedes møte med Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA)en_US
dc.typeReporten_US
dc.source.pagenumber118en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal