Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSjøstrøm, Andrea Louise Østbø
dc.date.accessioned2020-08-10T08:49:08Z
dc.date.available2020-08-10T08:49:08Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2671284
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap, fordypning i matematikk, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne studien har søkt innsikt i kvaliteter ved elevers matematiske argumentasjon som særlig støtter deres prosess med å uttrykke matematisk kompetanse. Bakgrunnen for interessen ligger i den nye læreplanen som trer i kraft høsten 2020, hvor resonnering og argumentasjon er deler av kjerneelementene i matematikkfaget (Utdanningsdirektoratet, 2019, s. 3). I tillegg har NOU-utredningen (NOU 2015: 8, 2015) som fremhever viktigheten av matematisk kompetanse i årene fremover bidratt til oppgavens fokus. Oppgaven er skrevet ut fra et elevperspektiv, men er skrevet med et ønske om å bidra positivt til at lærere kan praktisere en matematikkundervisning hvor de får innsikt i elevers matematiske kompetanse. I studien er muntlige og skriftlige oppgavebesvarelser til elever på sjuende trinn systematisert og analysert for så å identifisere kvaliteter ved argumentasjonen som har en positiv virkning i deres uttrykk for kompetanse. På grunn av deres innflytelse på feltet er Toulmin (2003), Krummheuer (2009) og Kilpatrick (2001) benyttet som teoretisk og analytisk tilnærming til studien. Analysene av elevenes besvarelser viser at argumentasjonskvalitetene som identifiseres i forbindelse med deres uttrykk for matematisk kompetanse ikke nødvendigvis er de samme i skriftlig og muntlig argumentasjon. I elevenes skriftlige besvarelser er kvalitetene ulik representasjon, hoderegning, forklaring ved tall samt verbal forklaring særlig sentrale i deres prosess med å uttrykke matematisk kompetanse. I elevenes muntlige besvarelser er det derimot hoderegning, tenkepause og fortsettende ytringer som særlig fremstår som betydningsfulle argumentasjonskvaliteter i prosessen med å uttrykke kompetanse. Felles for disse kvalitetene er at alle kan være verdifulle for læreres søken etter innsikt i elevers matematiske kompetanse. Et annet sentralt element studien belyser er viktigheten av å variere måtene elever besvarer oppgaver på, og jeg håper at det er noe som kan virke positivt for læreres undervisning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Men se da…» Kvaliteter ved matematisk argumentasjon - en studie av egenskaper som kan bidra positivt i elevers kompetanseuttrykken_US
dc.title.alternativeQualities in mathematical argumentation - a study of features that can contribute positively in students` expression of competenceen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber108en_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal