Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRikstad, Fredrik
dc.date.accessioned2020-08-10T07:19:28Z
dc.date.available2020-08-10T07:19:28Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2671253
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap, fordypning i pedagogikk, Campus Bergenen_US
dc.description.abstractProblemstilling og formål Forskningsprosjektets overordnede formål er å undersøke skolesituasjonen til nyankomne elever på ungdomstrinnet, som nylig har blitt overført fra en innføringsklasse til en ordinær klasse. Studien setter søkelys på ulike elementer som nyankomne elevers vektlegger da de overføres til ordinær klasse, både sosialt og faglig. Denne tematikken belyses med følgende forskningsspørsmål: Forskningsspørsmål: Hvilke erfaringer har nyankomne elever på ungdomstrinnet med overgangen fra en innføringsklasse til en ordinær klasse? Metode For å belyse erfaringene til nyankomne elever har jeg valgt å utføre seks individuelle dybdeintervju med ungdomsskoleelever som nylig er overført fra en innføringsklasse til en ordinær klasse. En slik metode kan få frem informantenes subjektive erfaringer med overgangen og forstå ulike elementer som preger de nyankomne elevene i denne perioden. Funn Funnene i undersøkelsen viser at elevene ofte oppsøker andre elever med lignende bakgrunn som dem selv da de overføres til ordinær klasse. Terskelen for å ta kontakt og utvikle gode relasjoner med norskfødte elever virker å være høyere, sammenlignet med andre minoritetsspråklige elever. Flertallet av elevene legger også vekt på at læreren har en viktig rolle i inkluderingsprosessen. De nyankomne elevene ønsker at læreren skal legge til rette for sosiale aktiviteter som eksempelvis gruppearbeid eller ekskursjoner, slik at det vil være lettere å få kontakt med de øvrige elevene i klassen. Fra et faglig ståsted, synes elevene at det er store nivåforskjeller mellom innføringsklassen og den ordinære klassen. Det er imidlertid enkelte fag som er mer utfordrende enn andre. Norsk og naturfag utmerker seg som svært utfordrende fag og de nyankomne elevene strever med å henge med i disse timene. På den andre siden opplever elevene at de mestrer de praktisk-estetiske fagene, fordi det krever mindre norskspråklig kompetanse. Elevene oppgir at de stort sett er fornøyd med opplæringstilbudet, selv om enkelte synes det var krevende å bli inkludert i ordinær klasse. Alle elevene i undersøkelsen verdsetter tiden i norsk skole og ser på innføringsklassen som en viktig grunnmur for videre skolegang.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleNyankomne elevers erfaringer med overgangen fra innføringsklasser til ordinære klasser.en_US
dc.title.alternativeNewly arrived pupils experiences with the transition from introductory classes to ordinary classesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber92en_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal