dc.contributor.author | Rikstad, Fredrik | |
dc.date.accessioned | 2020-08-10T07:19:28Z | |
dc.date.available | 2020-08-10T07:19:28Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2671253 | |
dc.description | Master i undervisningsvitenskap, fordypning i pedagogikk, Campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | Problemstilling og formål
Forskningsprosjektets overordnede formål er å undersøke skolesituasjonen til nyankomne elever på ungdomstrinnet, som nylig har blitt overført fra en innføringsklasse til en ordinær klasse. Studien setter søkelys på ulike elementer som nyankomne elevers vektlegger da de overføres til ordinær klasse, både sosialt og faglig. Denne tematikken belyses med følgende forskningsspørsmål:
Forskningsspørsmål:
Hvilke erfaringer har nyankomne elever på ungdomstrinnet med overgangen fra en innføringsklasse til en ordinær klasse?
Metode
For å belyse erfaringene til nyankomne elever har jeg valgt å utføre seks individuelle dybdeintervju med ungdomsskoleelever som nylig er overført fra en innføringsklasse til en ordinær klasse. En slik metode kan få frem informantenes subjektive erfaringer med overgangen og forstå ulike elementer som preger de nyankomne elevene i denne perioden.
Funn
Funnene i undersøkelsen viser at elevene ofte oppsøker andre elever med lignende bakgrunn som dem selv da de overføres til ordinær klasse. Terskelen for å ta kontakt og utvikle gode relasjoner med norskfødte elever virker å være høyere, sammenlignet med andre minoritetsspråklige elever.
Flertallet av elevene legger også vekt på at læreren har en viktig rolle i inkluderingsprosessen. De nyankomne elevene ønsker at læreren skal legge til rette for sosiale aktiviteter som eksempelvis gruppearbeid eller ekskursjoner, slik at det vil være lettere å få kontakt med de øvrige elevene i klassen.
Fra et faglig ståsted, synes elevene at det er store nivåforskjeller mellom innføringsklassen og den ordinære klassen. Det er imidlertid enkelte fag som er mer utfordrende enn andre. Norsk og naturfag utmerker seg som svært utfordrende fag og de nyankomne elevene strever med å henge med i disse timene. På den andre siden opplever elevene at de mestrer de praktisk-estetiske fagene, fordi det krever mindre norskspråklig kompetanse.
Elevene oppgir at de stort sett er fornøyd med opplæringstilbudet, selv om enkelte synes det var krevende å bli inkludert i ordinær klasse. Alle elevene i undersøkelsen verdsetter tiden i norsk skole og ser på innføringsklassen som en viktig grunnmur for videre skolegang. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Nyankomne elevers erfaringer med overgangen fra innføringsklasser til ordinære klasser. | en_US |
dc.title.alternative | Newly arrived pupils experiences with the transition from introductory classes to ordinary classes | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 92 | en_US |
dc.description.localcode | M120UND509 | en_US |