Show simple item record

dc.contributor.authorKvalevåg, Malin
dc.date.accessioned2020-08-10T06:37:23Z
dc.date.available2020-08-10T06:37:23Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2671245
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap med fordypning i pedagogikk, Campus Bergenen_US
dc.description.abstract«Vi må heve kvaliteten i skolen», sier regjeringen. «Kvaliteten på lærerutdanningen er for dårlig», skrives det i media. Men hva menes egentlig med kvalitet? Hvem definerer hva som er god og dårlig kvalitet i lærerutdanningen og skolen? Denne studien ser på hvordan kvalitet i lærerutdanning og grunnskole blir definert av to ulike samfunnsgrupper, nemlig politikere og lærerstudenter. Studien baserer seg på en diskursteoretisk analysemetode inspirert av Michel Foucault (1926-1984) og ser på hvordan kvalitetsdiskursen konstrueres i politiske styringsdokumenter og i offentlige uttalelser av lærerstudenter i kronikker, debattinnlegg og intervjuer. I tekstene leser jeg ut mindre diskurser som sier noe om hva som er viktig for å sikre kvalitet i lærerutdanning og skole. Disse mindre diskursene danner tilsammen en større sammenvevd kvalitetsdiskurs, som jeg har valgt å kalle «Politikernes diskursive kart» og «Lærerstudentenes diskursive kart». Hensikten med studien er å undersøke om disse kartene stemmer overens, og eventuelt hva forskjellene i de to konstruerte kvalitetsdiskursene har å si for virkeligheten i lærerutdanningen og skolen. Oppsummert viser studiens funn at politikernes og lærerstudentenes kvalitetsdiskurs i liten grad stemmer overens. Tvert imot kan de mindre diskursene i de to konstruerte kvalitetsdiskursene ofte settes opp som motdiskurser. Ved hjelp av diskursanalysen har denne studien levert to viktige funn: 1) at eleven kommer i bakgrunnen i kvalitetsdiskursen i den politiske diskursen, og 2) at lærerstudentene bruker sin stemme til å verne om eleven. Hva disse funnene innebærer vil studeres og forklares nærmere i studiens analysedel.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleDiskursive fremstillinger om kvalitet i lærerutdanningen og grunnskolenen_US
dc.title.alternativeDiscursive representations of quality in teacher education and primary schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber93en_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal