Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSele, Helene
dc.date.accessioned2020-08-05T06:35:14Z
dc.date.available2020-08-05T06:35:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2670849
dc.descriptionMaster i musikkpedagogikk, campus Bergenen_US
dc.description.abstract«Innhold og verdier i musikkpedagogikkutdanningen» er en masteravhandling som ser på innholdet og verdiene som gjør seg synlige i studie- og emneplanene til ulike masterprogrammer med tittelen «Master i musikkpedagogikk». Analysematerialet består av studie- og emneplaner fra musikkpedagogikkmasterprogrammene ved Høgskulen på Vestlandet, Norges Musikkhøgskole og Kungliga Musikhögskolan. Ved hjelp av en innholdsanalyse undersøkes studie- og emneplanenes intenderte læringsutbytte i relasjon til Kvalifikasjonsrammeverket. I tillegg analyseres materialet i en verdianalyse, der det blir sett på studie- og emneplanenes verdihierarki og verdiklynger. Funnene i innholdsanalysen viste at de tre masterprogrammene i musikkpedagogikk var ganske like, om man ser på studieplanene og emneplanene under ett. Likevel kom det fram at det var noe ulik vekting på de forskjellige kodeenhetene, både mellom de ulike programmene og mellom studieplanen og emneplanene i de enkelte programmene. Når det kommer til verdihierarkiene i planene var det tydelig at (musikk)pedagogikk og vitenskapelighet var to grunnverdier som var svært viktige i samtlige planer som ble analysert. Nedover i verdihierarkiene var det også mange tendenser som gikk igjen i de ulike planene, men det kom fram noen ulikheter. Analysen av verdiklyngene var kanskje den analysen der de ulike programmenes «personlighet» kom tydeligst fram. I studieplanene viste det seg at Høgskulen på Vestlandet sitt masterprogram verdsetter nyanserte perspektiver i både forskning, pedagogikk og kultur, Kungliga Musikhögskolan har tung vekt på den musikalske kunnskapsdannelsen og Norges Musikkhøgskole legger stor verdi i en evidensbasert praksis. I emneplanene hadde samtlige programmer minst én verdiklynge som tydelig var knyttet til arbeidet med å skrive selve masteroppgaven, men også her gjorde klyngesammensetningen at programmene fikk sine «personlige» preg.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMusikkpedagogikken_US
dc.subjectIntendert læringsutbytteen_US
dc.subjectVerdieren_US
dc.subjectVerdianalyseen_US
dc.subjectDokumentanalyseen_US
dc.titleInnhold og verdier i musikkpedagogikkutdanningen: En komparativ dokumentanalyse av studie- og emneplaner for masterprogrammer med tittelen «Master i musikkpedagogikk»en_US
dc.title.alternativeContent and values in music pedagogy education: A comparative document analysis of programme and course descriptions for Master´s programmes entitled “Master of music pedagogy”en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber119en_US
dc.description.localcodeM120MU513en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal