Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSund, Magnus Ellingsen
dc.date.accessioned2020-08-03T11:36:20Z
dc.date.available2020-08-03T11:36:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2670652
dc.descriptionMaster i læring og undervisning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Veileder: 02.06.2020en_US
dc.description.abstractForm og formål: Målet var å undersøke potensielle sammenhenger mellom vurdering for læring (VfL) og psykologisk læringsklima i kroppsøving, gjennom hvordan elever i Vg1 rapporterer opplevelse av VfL og psykologisk læringsklima. Metode: Designet i undersøkelsen er en tverrsnittstudie der informasjonen blir samlet inn ved hjelp av en digital spørreundersøkelse. Elever i Vg1 fra fire ulike skoler, 342 totalt (193 gutter og 149 jenter), deltok i undersøkelsen etter å ha blitt rekruttert gjennom et bekvemmelighetsutvalg. For å undersøke psykologisk læringsklima ble PECCS (Physical education class climate scale) benyttet (Biddle et al., 1995; Goudas & Biddle, 1994. Instrumentet for å måle VfL i undersøkelsen benytter seks av elleve påstander om vurdering og karakter i kroppsøving, som er utformet for å utdype de fire strategiene som kan brukes for å identifisere VfL (Leirhaug, 2016a). Statistiske analyser ble utført med T-test, korrelasjonsanalyse og deskriptive analyser for å undersøke eventuelle kjønnsforskjeller. Resultat: T-testen viste signifikant forskjell i rapportert opplevelse av VfL mellom de elevgruppene som ble kategorisert som oppgave- og prestasjonsorienterte, og de oppgaveorienterte rapporterte en høyere opplevelse av VfL enn de prestasjonsorienterte. Videre viste korrelasjonsanalysen mellom samlevariablene for VfL og psykologisk læringsklima positiv samvariasjon. I tillegg viste deskriptive analyser rundt kjønnsforskjeller at det var flere jenter enn gutter som rapporterte et prestasjonsorientert læringsklima, mens det var flest gutter som rapporterte et oppgaveorientert læringsklima. Konklusjon: Resultater og teori rundt begrepene tyder på at det er større sammenhenger mellom VfL og oppgaveorientert læringsklima enn mellom VfL og prestasjonsorientert læringsklima. Sammenhengene fremmes på bakgrunn av resultatene, og at det virker å være flere teoretiske likhetstrekk mellom hvordan VfL og oppgaveklima har som hensikt å skape læring og utvikling, enn gjennom hvordan prestasjonsklima påvirker elevene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectVfLen_US
dc.subjectpsykologisk læringsklimaen_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectoppgave- og prestasjonsorienterten_US
dc.titleVurdering for læring og psykologisk læringsklima i kroppsøving: en eksplorativ undersøkelse av potensielle sammenhenger mellom vurdering for læring og psykologisk læringsklima blant elever fra Vg1en_US
dc.title.alternativeAssessment for learning and psychological learning climate in Physical Education: An explorative study of potential relations between assessment for learning and psychological learning climate among students in upper secondary schools in Norway.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber66en_US
dc.description.localcodeMAS3-307en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal