dc.contributor.author | Sund, Magnus Ellingsen | |
dc.date.accessioned | 2020-08-03T11:36:20Z | |
dc.date.available | 2020-08-03T11:36:20Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2670652 | |
dc.description | Master i læring og undervisning
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Veileder:
02.06.2020 | en_US |
dc.description.abstract | Form og formål: Målet var å undersøke potensielle sammenhenger mellom vurdering for læring (VfL) og psykologisk læringsklima i kroppsøving, gjennom hvordan elever i Vg1 rapporterer opplevelse av VfL og psykologisk læringsklima. Metode: Designet i undersøkelsen er en tverrsnittstudie der informasjonen blir samlet inn ved hjelp av en digital spørreundersøkelse. Elever i Vg1 fra fire ulike skoler, 342 totalt (193 gutter og 149 jenter), deltok i undersøkelsen etter å ha blitt rekruttert gjennom et bekvemmelighetsutvalg. For å undersøke psykologisk læringsklima ble PECCS (Physical education class climate scale) benyttet (Biddle et al., 1995; Goudas & Biddle, 1994. Instrumentet for å måle VfL i undersøkelsen benytter seks av elleve påstander om vurdering og karakter i kroppsøving, som er utformet for å utdype de fire strategiene som kan brukes for å identifisere VfL (Leirhaug, 2016a). Statistiske analyser ble utført med T-test, korrelasjonsanalyse og deskriptive analyser for å undersøke eventuelle kjønnsforskjeller. Resultat: T-testen viste signifikant forskjell i rapportert opplevelse av VfL mellom de elevgruppene som ble kategorisert som oppgave- og prestasjonsorienterte, og de oppgaveorienterte rapporterte en høyere opplevelse av VfL enn de prestasjonsorienterte. Videre viste korrelasjonsanalysen mellom samlevariablene for VfL og psykologisk læringsklima positiv samvariasjon. I tillegg viste deskriptive analyser rundt kjønnsforskjeller at det var flere jenter enn gutter som rapporterte et prestasjonsorientert læringsklima, mens det var flest gutter som rapporterte et oppgaveorientert læringsklima. Konklusjon: Resultater og teori rundt begrepene tyder på at det er større sammenhenger mellom VfL og oppgaveorientert læringsklima enn mellom VfL og prestasjonsorientert læringsklima. Sammenhengene fremmes på bakgrunn av resultatene, og at det virker å være flere teoretiske likhetstrekk mellom hvordan VfL og oppgaveklima har som hensikt å skape læring og utvikling, enn gjennom hvordan prestasjonsklima påvirker elevene. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | VfL | en_US |
dc.subject | psykologisk læringsklima | en_US |
dc.subject | kroppsøving | en_US |
dc.subject | oppgave- og prestasjonsorientert | en_US |
dc.title | Vurdering for læring og psykologisk læringsklima i kroppsøving: en eksplorativ undersøkelse av potensielle sammenhenger mellom vurdering for læring og psykologisk læringsklima blant elever fra Vg1 | en_US |
dc.title.alternative | Assessment for learning and psychological learning climate in Physical Education: An explorative study of potential relations between assessment for learning and psychological learning climate among students in upper secondary schools in Norway. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 66 | en_US |
dc.description.localcode | MAS3-307 | en_US |