Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBachmann, Torunn Elisabeth
dc.date.accessioned2020-07-06T11:51:53Z
dc.date.available2020-07-06T11:51:53Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2660840
dc.descriptionMasteroppgave i musikkpedagogikk, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne oppgavens formål har vært å studere foreldremedvirkning i begynneropplæringen i skolekorps. Studien har undersøkt hvordan foreldre til unge skolekorpsmusikanter medvirker i barnas musikalske læring hjemme, og fokuset har vært hvordan foreldrene forholder seg til motivasjon, mestringstro og øving. I tillegg har studien undersøkt hvordan skolekorpsdirigenten og foreldrene kan samarbeide om barnas musikalske læring i hjemmet.Studien er gjennomført ved hjelp av kvalitative forskningsintervjuer med seks skolekorpsforeldre. Disse foreldrene er tilknyttet tre ulike skolekorps i det som tidligere het Hordaland fylke. Funnene viser at foreldrene synes det er viktig å støtte opp om barnas øving hjemme. De er generelt opptatt av at det å spille skal være lystbetont og gøy, og en stor andel av dem ønsker at korpset skal være en verdifull og livslang hobby for barna. Det er nok også årsaken til et annet funn; at foreldrene ikke ønsker å presse barna for langt - verken for å overtale dem til å øve når de helst ikke vil, eller i forhold til læremessig progresjon. De ønsker å finne en balanse i sin motivering. Funnene viser også at foreldrene ser på øving hjemme som en forberedelse til korpsøving, og dermed en tilrettelegging for at barna skal få oppleve mestring. Det er viktig for foreldrene at barna opplever mestring da de ser at det danner et grunnlag for spilleglede og motivasjon. Et annet funn er at musikkompetanse er nyttig for en forelder som skal hjelpe barnet sitt med å øve, men at det ikke er en forutsetning for å klare å hjelpe. Å oppmuntre og å vise interesse for barnets musikalske læring, er også til stor hjelp for de unge musikantene. Funnene foreslår at skolekorpsdirigenten og foreldrene kan samarbeide om barnas musikalske læring hjemme ved hjelp av foreldreopplæring, tett kommunikasjon og jevnlige treffpunkt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleÅ finne en balanseen_US
dc.title.alternativeTo find a balanceen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM120MU513en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal