Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSivertsen, Britt Heidi
dc.date.accessioned2020-07-06T07:21:14Z
dc.date.available2020-07-06T07:21:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2660762
dc.descriptionMasteroppgave i IKT i læring, Allmenndidaktisk Profil, Høgskulen på Vestlandet (HVL) Campus Storden_US
dc.description.abstractMålet med oppgaven har vært å se nærmere på hvordan et utvalg lærere i videregående skole bruker videotilbakemelding i formativ vurdering for å fremme læring hos elevene. Tilbakemeldinger med fokus på vurdering for læring er et viktig element for elevene sin læring (Udir, 2015). Denne studien søker også å gi svar på om læreren opplever utfordringer med videotilbakemeldingene og om elevene opplever at tilbakemeldingen hjelper dem å oppnå ønsket prestasjonsnivå. Tidligere forskning har hatt stort fokus på elevenes opplevelse av videotilbakemelding, mens jeg i denne oppgaven har et lærerperspektiv. Studien har samlet inn empiriske data gjennom kvalitativ metode og i tillegg er det gjennomført en spørreundersøkelse. Det ble intervjuet fire lærere og gitt spørreskjema til 73 elever ved en videregående skole, studiespesialiserende studieretning. Spørreundersøkelsen er tenkt som en forstudie til lærerintervjuene slik at jeg lettere og bedre kunne utvikle en god intervjuguide, og det er også interessant å få avkreftet eller bekreftet lærernes opplevelser opp mot elevenes opplevelser av videotilbakemelding generelt og læringsutbyttet spesielt. Bakgrunnsinformasjonen som ble samlet inn var så pass interessant at jeg ville bruke den mer i drøftingsdelen. Studien skal ikke måle elevene faktisk læringsutbytte, men undersøke lærerne og elevenes subjektive opplevelse av elevenes læringsutbytte. Funnene i studien viser at både lærerne og majoriteten av elevene har en positiv opplevelse av videotilbakemeldingens innvirkning på elevenes læringsutbytte. Lærerne viser gjennom strukturering av undervisningen at de bruker vurdering for læring tankesettet (Udir, 2015a), og at læringsutbyttet forutsetter at tilbakemeldingen er strukturert og inkluderer prinsippene for effektiv tilbakemelding (Stobart et al., 2018; Udir, 2015a). Funnene viser at lærerne er delt i oppfatningen om videotilbakemelding er tidsbesparenede i deres vurderingsarbeid, og er samstemt i at de opplever få tekniske problemer eller utfordringer ved å anvende denne metoden. Lærerne mener det er viktig å sette tilbakemeldingene inn i en sammenheng der elevene både skal revidere teksten sin og foreta en egenvurdering. Elevene opplever at videorespons fremmer læring, føles personlig, kan ses flere ganger og gir mer detaljert og utfyllende respons som gjør at tilbakemeldingene er lettere å forstå. Til tross for at både lærere og elever rapporterer flest fordeler og få utfordringer ved bruk av videotilbakemelding gir ikke denne studien grunnlag for å konkludere med at videorespons er mer effektiv eller fører til mer læring enn andre vurderingsformer. Det er imidlertid en klar tendens til at både lærere og elever opplever den som effektiv.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBruk av videotilbakemelding i formativ vurdering.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMASIKT-OPGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal