Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVatnelid, Geir
dc.date.accessioned2020-07-06T07:00:34Z
dc.date.available2020-07-06T07:00:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2660755
dc.descriptionFakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractDenne studien har hatt fokus på hvordan studenter bruker læringsstrategier i møte med et nytt digitalt lærebokkonsept og en digital lærebok. Formålet med studien har vært å undersøke sammenhengen mellom måten studentene har brukt det digitale lærebokkonseptet og den digitale læreboken på, metakognitive ferdigheter og bruk av læringsstrategier. Gjennom hele studien har det det digitale lærebokkonseptet MyLearnView vært brukt i undervisningen. MyLearnView ble lansert høsten 2019 og er fremdeles under utvikling. Problemstillingen i studien har vært følgende: «Hvordan er sammenhengen mellom studenters bruk av en digital lærebok i undervisningen og bevissthet omkring egne læringsstrategier». For å svare på problemstillingen er det brukt to forskningsspørsmål: 1. «Hvilken læringsstrategi brukte studentene når de skulle lære seg nytt fagstoff med bruk av digital lærebok, og hvor bevisst var de på bruken av egne læringsstrategier?», 2. «På hvilken måte foretrakk studentene å bruke det digitale lærebokkonseptet på skolen og hjemme til egenstudier?» Den teoretiske rammen har tatt utgangspunkt i relevant læringsteori som er aktuell i forhold til det å bruke en digital lærebok. Fokuset har vært på kognitiv læringsteori, læringsstrategier knyttet til prosessen med koding og omkoding av fagtekst, metakognisjon og bevissthet omkring egen læring som en støtte ved lesing som læreprosess. Metoden for å svare på problemstillingen har vært triangulering med hovedvekt på en kvalitativ tilnærming i tillegg til en innledende kvantitativ del. I den innledende kvantitative delen av studien ble det gjennomført en spørreundersøkelse (med en Likert skala). I den kvalitative delen av studien ble det gjennomført fem intervjuer med studenter som informanter basert på et hermeneutiskfenomenologisk vitenskapsteoretisk perspektiv. Funnene i studien indikerer at det er en sammenheng mellom lite bruk av digital lærebok og et lavt metakognitivt ferdighetsnivå. På samme måte viser funnene at de studenter som bruker en digital lærebok i stor grad, også har en høyere grad av bevissthet omkring bruken av egne læringsstrategier. De sistnevnte utnytter mulighetene i det digitale lærebokkonseptet i stor grad, og på denne måten klarer de å tilegne seg kunnskapen på en bedre måte. De mener også selv at de klarer å bruke den digitale læreboken bedre enn sine medstudenter. Studien viser at studentenes bruk av læringsstrategier øker med økende metakognitiv bevissthet. Denne sammenhengen trer spesielt tydelig frem i forbindelse med bruken av de multimodale funksjonene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleMetakognitiv læring og læringsstrategier i et digitalt perspektiven_US
dc.title.alternativeMetacognitive learning and learning strategies in a digital perspectiveen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMASIKT-OPGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal