Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaltbakk, Tommy
dc.date.accessioned2020-07-03T09:15:18Z
dc.date.available2020-07-03T09:15:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2660664
dc.descriptionMaster i musikkpedagogikk, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar utgangspunkt i problemområdet knyttet til den skjeve kjønnsbalansen som eksisterer i kulturskolen med hensyn til valg av musikkinstrumenter. Studien tar for seg multimodale tekster som er produsert og publisert av fem ulike kulturskoler i Norge med formål om å reklamere for undervisningstilbud og elevkonserter gjennom reklamebrosjyrer, Facebook-sider og hjemmesider. Med multimodal analyse som teoretisk rammeverk, undersøker studien på hvilken måte disse tekstene kan konstruere kjønnsdiskurser gjennom bruk av ulike modaliteter som bilder, farger, fonter og hvordan disse er konfigurert gjennom multimodal komposisjon. I tillegg undersøker studien hvilke kjønnsdiskurser som kan identifiseres i de multimodale tekstene, ved bruk av en kritisk innfallsvinkel gjennom MCDA (multimodal critical discourse analysis). Forskningsspørsmålet er todelt: 1. Hvordan blir kjønnsdiskurser i Rytmisk Senter ved Bergen kulturskole sin brosjyre for undervisningstilbudet «Band» konstruert gjennom multimodal komposisjon? 2. Hvilke kjønnsdiskurser kan identifiseres i Rytmisk Senter ved Bergen kulturskole sin brosjyre for undervisningstilbudet «Band», og i digitale publikasjoner på Facebook og hjemmesider tilhørende Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand kulturskole? Funnene i denne studien er at kulturskolens multimodale tekster konstruerer kjønnsdiskurser gjennom ulike måter å representere sosiale aktører på i bilder, og i samspill med farger og fonter som skaper assosiasjoner til et maskulint domene i musikkfeltet. Gjennom representasjon fremstår reklamematerialet med en tydelig kjønnsdeling i ulike undervisningstilbud som langt på vei reflekterer den eksisterende kjønnsdelingen ellers i musikkfeltet. De multimodale tekstene kan bidra til å reprodusere etablerte diskurser om gutte-og jenteinstrumenter, og med repetisjon av slike fremstillinger kan det tenkes at tekstene bidrar til å opprettholde etablerte kjønnsstereotypier med tilknytning til ulike instrumenter på en slik måte at barn og unges handlingsrom innskrenkes. De multimodale tekstene kan også bidra til å reprodusere diskursen om menns handlekraft og dominerende tilgang til teknologifeltet, og om kvinner som passive og emosjonelle. Forskningens implikasjoner for det musikkpedagogiske feltet kan være et kunnskapsbidrag som bidrar med nye perspektiver knyttet til rekruttering og valg av musikkinstrumenter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKulturskole, kjønn og instrumentvalg: en kritisk analyse av kulturskolens multimodale teksteren_US
dc.title.alternativeCultural Municipal Schools of Music and Arts, gender and instrument choice: a critical analysis of the Cultural Municipal Schools of Music and Arts’ multimodal textsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM120MU513en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal