Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLynngård, Johanne
dc.date.accessioned2020-07-01T07:11:30Z
dc.date.available2020-07-01T07:11:30Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2660185
dc.descriptionMaster i barnehagekunnskap Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett 29.05.20en_US
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å få et innblikk i barns lek i naturen fra både barn og barnehagelærer sitt perspektiv. Problemstillingen i studien er: «Hva sier barn og barnehagelærere om betydningen av lek i naturen?» I denne kvalitative casestudien er det brukt flere metoder for innsamling av datamateriell. For å kunne besvare problemstillingen er metodene som er brukt intervju med barnehagelærere, gruppeintervju med barn og observasjoner av barn i natur. Dette til sammen dannet hovedmaterialet og ble drøftet i lys av tidligere forskning og det teoretiske rammeverket. Det teoretiske rammeverket i studien er kulturhistorisk teori og Hedegaard sin modell fra 2009 danner grunnlaget for dette (Hedegaard, 2009, s. 73). Gjennom arbeidet med denne studien ble det også utviklet en ny versjon av modellen til Hedegaard hvor natur har en sentral posisjon. Gjennom studien blir det løftet frem og drøftet betydningen ulike former for lek i natur har på barn, hvordan naturen i seg selv er et middel i lek, og også pedagogenes rolle i barns lek i naturen. Noen sentrale funn og konklusjoner var at det var en tydelig felles kultur for å bruke natur i barnehagen, været ble omtalt av både barn og voksne og spilte stor rolle for barnas trivsel i barnehagen, personalet må ha en reflektert holdning til når og hvordan de skal delta i barnas lek, pedagogene bekrefter synet om at barn lærer av seg selv gjennom sansing og bevegelse i naturen, og barn former sin egen lek- kultur med påvirkning fra andre praksiser. Resultatene viser til en enkelt studie fra en barnehage og kan derfor ikke generaliseres.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBarns lek i naturen- fra barn og barnehagelærer sitt perspektiven_US
dc.title.alternativeChildrens play in nature- from child`s and kindergarten teachers perspectiveen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber88en_US
dc.description.localcodeMBA507en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal