dc.description.abstract | Engasjement er et sammensatt begrep, men blir ofte brukt i sammenheng med god undervisning og engasjerte lærere. Elevengasjement driver læringen og påvirkes av mange ulike forhold. Det er likevel gjort lite forskning på hva som engasjerer elever innenfor det fagspesifikke. Målet med denne oppgaven er å få en grunnleggende og dypere forståelse av hva som engasjerer elever i samfunnsfag, inkludert arbeidsmåter, faglig innhold og lærerens betydning for elevenes opplevelse av engasjement. Funnene som er gjort er basert på kvantitative spørreskjema og kvalitative intervju med elever på 10.trinn, med tilsammen 81 elever og deres lærere.
Elevene i undersøkelsen min definerer engasjement som at det innebærer deltakelse, interesse, lærelyst, fordypning, innsats og motivasjon. Det kommer frem at elevene hevder at engasjement har en sammenheng med deres deltakelse i undervisningen. Resultatene viser at elevene deltar mer om de er engasjerte i undervisningen. For å se hva som engasjerer elever i samfunnsfag, er oppgaven delt opp i arbeidsmåter, faglig innhold og lærerens betydning. Funnene mine har vist at elever engasjeres av elevaktive og dialogiske arbeidsmåter. Samarbeid, kreativitet, utforskning og leve seg inn i andre sine levesett er sentralt for elevene. Resultatene tilsier at dette derimot er de minst brukte arbeidsmåtene. Funnene antyder at innholdet som engasjerer elevene er konkret, aktuelt og relevant for dem. En viktig faktor er at innholdet treffer følelsene til elevene. Samtlige elever hevder at læreren er essensielle for deres engasjement. Studien min viser at læreren har stor betydning for elevenes engasjement. Læreren har mye å si for deres engasjement, motivasjon og mestring i faget. | en_US |