Hvordan kommer lærerens støtte for læring til uttrykk gjennom klasseromssamtalen
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Jenssen, E. S., Fossøy, I. & Uglum, M. I. (2020). Hvordan kommer lærerens støtte for læring til uttrykk gjennom klasseromssamtalen. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 14(2), 20-37. 10.23865/up.v14.1900Abstract
I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan lærerens støtte kommer til uttrykk gjennom klasseromssamtalen, sett i lys av elevrollen slik denne skildres i fagfornyelsen. Studien har en kvalitativ tilnærming basert på observasjoner og lydopptak i en ungdomsskole. I tillegg har vi gjennomført intervju med to lærere i etterkant av observasjonsperioden. Det empiriske materialet er analysert med utgangspunkt i kategoriene emosjonell støtte, organisatorisk støtte og læringsrettet støtte. Studien viser at klasseromssamtalen kjennetegnes av formidling av fagkunnskap støttet opp av utstakt bruk av fakta- og kontrollspørsmål. Det empiriske materialet gir i mindre grad eksempler på at lærerne utfordrer elevenes tenkemåter eller svar. Om sentrale verdier og prinsipper i fagfornyelsen skal realiseres, må målet være å bryte interaksjonsmønster som hovedsakelig er lærerstyrt og basert på gjenkalling av kunnskap.