dc.contributor.author | Jenssen, Eirik S. | |
dc.contributor.author | Fossøy, Ingrid Karin | |
dc.contributor.author | Uglum, Marit Irene | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-06-03T11:01:30Z | |
dc.date.available | 2020-06-03T11:01:30Z | |
dc.date.created | 2020-04-14T13:17:50Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Jenssen, E. S., Fossøy, I. & Uglum, M. I. (2020). Hvordan kommer lærerens støtte for læring til uttrykk gjennom klasseromssamtalen. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 14(2), 20-37. | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-7697 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2656345 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan lærerens støtte kommer til uttrykk gjennom klasseromssamtalen, sett i lys av elevrollen slik denne skildres i fagfornyelsen. Studien har en kvalitativ tilnærming basert på observasjoner og lydopptak i en ungdomsskole. I tillegg har vi gjennomført intervju med to lærere i etterkant av observasjonsperioden. Det empiriske materialet er analysert med utgangspunkt i kategoriene emosjonell støtte, organisatorisk støtte og læringsrettet støtte. Studien viser at klasseromssamtalen kjennetegnes av formidling av fagkunnskap støttet opp av utstakt bruk av fakta- og kontrollspørsmål. Det empiriske materialet gir i mindre grad eksempler på at lærerne utfordrer elevenes tenkemåter eller svar. Om sentrale verdier og prinsipper i fagfornyelsen skal realiseres, må målet være å bryte interaksjonsmønster som hovedsakelig er lærerstyrt og basert på gjenkalling av kunnskap. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.subject | klasseromssamtaler | en_US |
dc.subject | interaksjonsmønster | en_US |
dc.subject | læringsrettet støtte | en_US |
dc.subject | fagfornyelsen | en_US |
dc.title | Hvordan kommer lærerens støtte for læring til uttrykk gjennom klasseromssamtalen | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2020 Eirik S. Jenssen, Ingrid Fossøy & Marit Irene Uglum. | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 20-37 | en_US |
dc.source.volume | 14 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/up.v14.1900 | |
dc.identifier.cristin | 1806110 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |