Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHoldhus, Kari
dc.contributor.authorEspeland, Magne
dc.date.accessioned2020-04-22T07:17:57Z
dc.date.available2020-04-22T07:17:57Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-82-7709-217-1
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2651972
dc.descriptionTilstandsrapport for innovasjonsprosjektet "Skole og konsert - fra formidling til dialog (DiSko)en_US
dc.description.abstractGjennom forskningsprosjektet ”Skole og konsert – fra formidling til dialog” (DiSko) vil forskerne arbeide med hvordan en kan produsere og distribuere konserter og annen kunst for elever i skolen på en slik måte at det kan oppstå eierskap hos alle grupper av deltakere. Prosjektet har som utgangspunkt at dette oppstår gjennom likeverdige relasjoner. På denne bakgrunn vil forskerne initiere praktiske innovasjonsprosesser om konserter/ musikkmøter mellom lærere, elever og musikere. Prosjektet vil drive innovasjon på musikkdelen av Den Kulturelle Skolesekken (DKS). Valget av musikk som kunstform er gjort av strukturelle årsaker - musikk har ikke tidligere vært en fullverdig del av DKS, og musikkproduksjonene er blitt produsert og vurdert etter kvalitetskriterier for konserten som form. En intensjon i DiSko er å skape og utforske andre former enn konsert, i format som forholder seg til lokale kontekster. Prosjektet er 4-årig og eies av Kulturtanken. Prosjektets design involverer 8 skoler. Arbeidet med de 4 første skolene startet våren 2017 og avslutter høsten 2018. De neste 4 skolene vil starte høsten 2018 og følge prosjektet ut 2019. Det er altså lagt til rette for et halvt års overlapping. Hver av skolene får kontakt med en gruppe musikere som skal følge skolen i prosjektet. Musikerne er valgt ut fra samtaler med skolene, men også på bakgrunn av prosjektets intensjoner. Hensikten med de to sekvensene er å få mulighet til å gjennomføre utprøvingene på nye skoler i lys av erfaringene med de første skolene, samt prøve ut hvordan prosjektet fungerer på forskjellige skoler. Aktivitetene på de 8 skolene og med de 8 involverte musikergruppene er ment å skulle gi et generelt erfaringsgrunnlag for optimal utforming av dialogiske skolekonsertformer, dvs. kunstdidaktiske former som baserer seg på lokalt fremforhandlet konsensus om prosess og produkt. Prosjektet skal utvikle modeller for hvordan slike prosesser kan utformes og gjennomføres. Denne rapporten er et bidrag til å oppfylle prosjektmål 1 for DiSko, nemlig å: identifisere og beskrive organisatoriske og faglige forutsetninger i skolen og i formidlingsinstitusjonen for å utløse fungerende partnerskap mellom skoler og kunstnere i dialogbaserte kunstproduksjoner (DiSko, prosjektbeskrivelse 2017, s. 3). Rapporten er utforma etter forskerbesøk med observasjon og intervju i Diskos’ 4 deltakerskoler og på bakgrunn av forskningsnotat fra møter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.relation.ispartofseriesCASE-rapport;1/2017
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSkole og konsert - fra formidling til dialog (DiSko): Tilstandsrapporten_US
dc.typeReporten_US
dc.relation.projectInnovasjonsprosjekten_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal