Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEide, Ann Kristin
dc.date.accessioned2020-02-28T09:23:55Z
dc.date.available2020-02-28T09:23:55Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2644298
dc.descriptionMasterstudium i Spesialpedagogikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett/Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 20.12.2019en_US
dc.description.abstractTema for studien er psykisk helse hos gutter og deres forståelse av hva som bidrar positivt og negativt til gutter sin psykiske helse. Formålet har vært å sette søkelys på gutter sin livsverden, og la deres perspektiv på psykisk helse bidra med forståelse i forhold til ungdom og psykisk helse i samfunnet. Med det som bakgrunn er studiens problemstilling som følger: Hvilken forståelse har gutter i 9.klasse om risiko- og beskyttelsesfaktorer ved egen psykisk helse? For å belyse problemstillingen ble det samla inn kvalitative data i form av 51 tekstutdrag og gjennomført 15 semistrukturerte intervju av gutter i 9.klasse ved tre ulike skoler. Det ble benytta en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming i studien, og datamateriale er analysert ved bruk av stegvis deduktiv-induktiv metode. Resultatene fra studien viser at gutter forstår psykisk helse relatert til hodet, tankene og følelsene. Samtidig er begrepet noe uklart i forhold til at mennesker har en psykisk helse på lik linje med en fysisk helse. Risikofaktorene i forhold til gutters psykiske helse beskrives som internaliserte vansker og sosiale normer, press og mobbing, usynlighet og selvmordsrisiko. Forståelsen bærer preg av at internaliserte vansker er større risikofaktor for gutter, fordi gutter møtes med forventninger om å være selvhevdende og utadvendte. De sosiale normene som omgir gutter, oppleves som en standard å leve opp til som kan gjøre det vanskelig for sårbare gutter. Gutter beskriver også et kroppspress i forhold til bygging av muskler og styrke. Fysisk og psykisk sårbarhet er risikofaktorer for mobbing når det gjelder gutter. Det som også er et hovedfunn i studien i forhold til risikofaktorer, er gutter sin opplevelse av å være usynlige når det gjelder sin psykiske helse, og hvordan skam og sårbarhet i samspill med miljøfaktorer forsterker en negativ utvikling i forhold til selvmordsrisiko. Når det gjelder forståelsen av beskyttelsesfaktorer, er det sosial kompetanse, sosial støtte, mestringsstrategier og mer åpenhet som beskrives. Gutter beskriver hvordan sosiale ferdigheter og empati kan beskytte den psykiske helsa. Sosial støtte beskytter gjennom trygghet, tilhørighet og i form av økt aktivitet. En annen beskyttelsesfaktor er mestringsstrategier og hvordan gutter styrer tankene sine for å føle seg bedre. Mer åpenhet krever en holdningsendring hos gutter i forhold til kommunikasjon og rapportering. Det kan bidra til å endre fordommer og stigma, og blir en beskyttelsesfaktor for usynlighet. Det gjøres til sist noen analytiske betraktninger.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectPsykisk helseen_US
dc.subjectgutteren_US
dc.subjectungdomen_US
dc.subject9.klasseen_US
dc.subjectbeskyttelsesfaktoreren_US
dc.subjectrisikofaktoreren_US
dc.titleGutter i 9. klasse sin forståelse av risiko- og beskyttelsesfaktorer ved egen psykisk helseen_US
dc.title.alternativeBoys in the 9th grade`s understanding of the risk and protective factors in their own mental healthen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber87en_US
dc.description.localcodeMASPED3-303en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal