dc.description.abstract | Tema for studien er psykisk helse hos gutter og deres forståelse av hva som bidrar positivt og negativt til gutter sin psykiske helse. Formålet har vært å sette søkelys på gutter sin livsverden, og la deres perspektiv på psykisk helse bidra med forståelse i forhold til ungdom og psykisk helse i samfunnet. Med det som bakgrunn er studiens problemstilling som følger: Hvilken forståelse har gutter i 9.klasse om risiko- og beskyttelsesfaktorer ved egen psykisk helse? For å belyse problemstillingen ble det samla inn kvalitative data i form av 51 tekstutdrag og
gjennomført 15 semistrukturerte intervju av gutter i 9.klasse ved tre ulike skoler. Det ble benytta en
fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming i studien, og datamateriale er analysert ved bruk av stegvis
deduktiv-induktiv metode. Resultatene fra studien viser at gutter forstår psykisk helse relatert til hodet, tankene og følelsene.
Samtidig er begrepet noe uklart i forhold til at mennesker har en psykisk helse på lik linje med en
fysisk helse. Risikofaktorene i forhold til gutters psykiske helse beskrives som internaliserte vansker
og sosiale normer, press og mobbing, usynlighet og selvmordsrisiko. Forståelsen bærer preg av at
internaliserte vansker er større risikofaktor for gutter, fordi gutter møtes med forventninger om å
være selvhevdende og utadvendte. De sosiale normene som omgir gutter, oppleves som en standard
å leve opp til som kan gjøre det vanskelig for sårbare gutter. Gutter beskriver også et kroppspress i
forhold til bygging av muskler og styrke. Fysisk og psykisk sårbarhet er risikofaktorer for mobbing når
det gjelder gutter. Det som også er et hovedfunn i studien i forhold til risikofaktorer, er gutter sin
opplevelse av å være usynlige når det gjelder sin psykiske helse, og hvordan skam og sårbarhet i
samspill med miljøfaktorer forsterker en negativ utvikling i forhold til selvmordsrisiko.
Når det gjelder forståelsen av beskyttelsesfaktorer, er det sosial kompetanse, sosial støtte,
mestringsstrategier og mer åpenhet som beskrives. Gutter beskriver hvordan sosiale ferdigheter og
empati kan beskytte den psykiske helsa. Sosial støtte beskytter gjennom trygghet, tilhørighet og i
form av økt aktivitet. En annen beskyttelsesfaktor er mestringsstrategier og hvordan gutter styrer
tankene sine for å føle seg bedre. Mer åpenhet krever en holdningsendring hos gutter i forhold til
kommunikasjon og rapportering. Det kan bidra til å endre fordommer og stigma, og blir en
beskyttelsesfaktor for usynlighet. Det gjøres til sist noen analytiske betraktninger. | en_US |