Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVassnes, Marite
dc.date.accessioned2019-12-06T13:02:33Z
dc.date.available2019-12-06T13:02:33Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2632191
dc.description.abstractDet er i forbindelse med denne masteravhandlingen gjennomført en kvalitativ kasusstudie ved et universitet i Norge. Med utgangspunkt i den digitale vendingen i norsk UH-sektor settes det høye krav og forventninger til hvordan digitale verktøy skal utvikle utdanningene og gjøre dem mer fleksible, effektive og profesjonsrelevante (Kunnskapsdepartementet, 2017a). Implementering av digitale verktøy krever at underviserne har en solid kompetanse til å gjøre seg kjent med ulike verktøy og benytte dem på en hensiktsmessig måte i læringssituasjonene (Meld. St. 16 (2016-2017). Denne kompetansen omtales som Profesjonsfaglig Digital Kompetanse (PfDK), og er en forutsetning for utviklingsarbeid i digitale omgivelser. Kunnskapsdepartementet har en satsing på digitalisering av lærerutdanning, og har tildelt ekstra midler til utdanningsinstitusjoner som viser til eksepsjonelt målrettet, systematisk utvikling for digitalisering av lærerutdanningene (Kunnskapsdepartementet, 2017a). I Kvalitetsmeldingen (2016-2017) påpekes det også at utviklingsarbeidet skal forekomme i fellesskap, hvor aktører fra alle nivåer i utdanningen skal være del av denne utviklingen. Som utdanningenes mest sentrale aktør og målgruppe, er det interessant å undersøke studentenes reelle påvirkning i utviklingsprosessene. Problemstillingen for avhandlingen er: ”Hvordan legge til rette for studentmedvirkning i utviklingsprosjekt for digitalisering av lærerutdanningen?” For å svare på problemstillingen er det tatt utgangpunkt i et delprosjekt ved én av de institusjonene som fikk innvilget ekstra midler fra Kunnskapsdepartementet. Delprosjektet følger et samlingsbasert emne i lærerutdanningen, hvor studenter fra ulike campus har samlinger inntil 5 ganger i løpet av semesteret. I mellomtiden forgår kommunikasjon og oppfølging via universitetets digitale læringsplattform (LMS). Lærerutdannerne i emnet gir studentene i oppgave å lage en refleksjonsvideo i forkant av de etterfølgende samlingene, hvor de reflekterer over pensumlitteratur, samt får ytre ønsker til samlingen. Det er gjennomført semistrukturert intervju med lærerutdannerne, og fokusgruppeintervju med studentene. Avhandlingen gir indikatorer på at tilrettelegging for studentmedvirkning i utviklingsprosjekt krever gode relasjoner mellom student og lærerutdannerne, og at det foreligger en trygg plattform hvor studenter og lærerutdannerne kan inngå kontinuerlige og systematisk dialog om utvikling. Lærernes PfDK er også en forutsetning for at det digitale verktøyet kan legge til rette for studentmedvirkning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleStudentmedvirkning i utviklingsprosjekt for digitalisering av lærerutdanningennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMASIKT-OPGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal