Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSimion, Georgeta Alexandra Sørdal
dc.date.accessioned2019-10-22T07:16:52Z
dc.date.available2019-10-22T07:16:52Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2623604
dc.descriptionHøgskulen på Vestlandet campus Stord Master i kreative fag og læreprosesser. Profil: Den estetiske barnehagen. Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for kunstfag.nb_NO
dc.description.abstractMasteroppgaven «Det er lenge til jeg skal gå ut!»: En kasusstudie av barnehagebarn i 4- 5 års alderen i aktivitet med rytmeinstrumenter på egne premisser fokuserer på barns erfaringer når de i tilrettelagte aktiviteter får interagere med rytmeinstrumentene på egne premisser. Studien er preget av fenomenologisk, hermeneutisk og sosiokulturell tilnærming. Den baserer seg på observasjon med videoopptak som støtte og analyse av fenomener som oppstår i barns aktivitet med rytmeinstrumenter gjennom (re)konstruksjon av observasjoner, samt tolkninger av både observasjoner og resultater. Deltakere i studien er, i tillegg til forskeren som observatør og tilrettelegger av aktiviteten, en gruppe på ni barnehagebarn i fire-femårsalderen, en pedagogisk leder med interesse for musikk og en barnehageassistent. Studiens intensjon er å gi større innsikt i barnehagebarnas uformelle læringsaktivitet med rytmeinstrumenter og argumenterer for musikkaktiviteter med rytmeinstrumenter som kulturelle redskaper på barns egne premisser og som en viktig del av musikkaktivitetene i barnehagen. Barnehagene i Norge legger gjennomgående stor vekt på barns medvirkning, noe som også er angitt i rammeplanen for barnehagen. Samtidig synes det å være stort behov for å ansette barnehagelærere med, det som Kulset (2017) kaller for musikalsk trygghet og kapital. Med dette som grunnlag har denne studien, gjennom et sosiokulturelt perspektiv, en ambisiøs intensjon om å bidra med argumenter for en barnehagepraksis med jevnlige musikkaktiviteter der barn også kan interagere med rytmeinstrumenter på egne premisser. Resultatene er analysert ved hjelp av Charmaz og Bryans (2010) konstruktivistiske Grounded Theory og presenteres gjennom barne-typer, dette betyr at grupper av barn konstrueres ut fra en typologisk strategi. Med utgangspunkt i Small (1998) sin teori om konseptet musicking, og Fredens og Fredens (1992) sin forståelse av musikalsk utvikling, har jeg studert barns handlinger og holdninger når de spiller på rytmeinstrumenter i en kontekst der de ikke ledes av voksne. Jeg identifiserte tre typer barn: drivere, utforskere og observatører. Jeg fant også tre kjennetegn på barns aktivitet med rytmeinstrumenter på egne premisser. Disse har jeg kalt for jakt, utforskning og utfoldelse/ meningsskaping.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Det er lenge til jeg skal gå ut!» En kasusstudie av barnehagebarn i 4- 5 års alderen i musicking aktiviteter på egne premisser.nb_NO
dc.title.alternative”It will not go outside until later!“ A case study of kindergarten children aged 4- 5 years interacting with rhythm instruments on their own premisesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMACREL-OPGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal