Show simple item record

dc.contributor.authorMacpherson, Renate
dc.date.accessioned2019-08-18T21:11:11Z
dc.date.available2019-08-18T21:11:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2608870
dc.descriptionMasterstudium i organisasjon og leiing, helse og velferdsleiing og utdanningsleiing Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap. Institutt for samfunnsvitskap 14.06.2019nb_NO
dc.description.abstractSammendrag Denne studien har tema «Utvikling av skolen som organisasjon i det 21. århundret». Oppgaven søker å belyse problemstillingen; hvordan innfører skoleledere nye utviklingsprosjekt i skolen? Det har vært ønskelig å avdekke hvem som er oversetteren i innføringen av utviklingsidé og om dette blir gjort alene eller i team. I studien er ti skoleledere, derav tre avdelingsledere fire rektorer og tre skoleeiere intervjuet i temaet. Undersøkelsen i oppgaven har vært lagt opp etter kvalitativ metode sett opp mot allerede etablert teori. Resultatene fra undersøkelsen viser at rektor ikke er den eneste oversetteren i innføringen av nye idéer ved skolen. Rektor bruker ofte ledergruppen eller eksterne «hjelpere» for å oversette og innføre idéen slik at den når ut i hele organisasjonen. At tillitsvalgte er viktig medspiller i oversettelse og innføring kommer også frem i denne undersøkelsen. Et annet aspekt er at skoleeier kan opptre som forstyrrende element om ikke det har blitt gjort et grundig forarbeid fra skoleeier sin side i forkant av innføringen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleUtvikling av skolen som organisasjon i det 21. århundretnb_NO
dc.title.alternativeDevelopment of the school as an organisation in the 21st Centurynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMR691nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal