Utvikling av skolen som organisasjon i det 21. århundret
Abstract
Sammendrag
Denne studien har tema «Utvikling av skolen som organisasjon i det 21. århundret». Oppgaven søker å belyse problemstillingen; hvordan innfører skoleledere nye utviklingsprosjekt i skolen? Det har vært ønskelig å avdekke hvem som er oversetteren i innføringen av utviklingsidé og om dette blir gjort alene eller i team. I studien er ti skoleledere, derav tre avdelingsledere fire rektorer og tre skoleeiere intervjuet i temaet. Undersøkelsen i oppgaven har vært lagt opp etter kvalitativ metode sett opp mot allerede etablert teori. Resultatene fra undersøkelsen viser at rektor ikke er den eneste oversetteren i innføringen av nye idéer ved skolen. Rektor bruker ofte ledergruppen eller eksterne «hjelpere» for å oversette og innføre idéen slik at den når ut i hele organisasjonen. At tillitsvalgte er viktig medspiller i oversettelse og innføring kommer også frem i denne undersøkelsen. Et annet aspekt er at skoleeier kan opptre som forstyrrende element om ikke det har blitt gjort et grundig forarbeid fra skoleeier sin side i forkant av innføringen.
Description
Masterstudium i organisasjon og leiing, helse og velferdsleiing og utdanningsleiing Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap. Institutt for samfunnsvitskap 14.06.2019