Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMacpherson, Renate
dc.date.accessioned2019-08-18T21:11:11Z
dc.date.available2019-08-18T21:11:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2608870
dc.descriptionMasterstudium i organisasjon og leiing, helse og velferdsleiing og utdanningsleiing Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap. Institutt for samfunnsvitskap 14.06.2019nb_NO
dc.description.abstractSammendrag Denne studien har tema «Utvikling av skolen som organisasjon i det 21. århundret». Oppgaven søker å belyse problemstillingen; hvordan innfører skoleledere nye utviklingsprosjekt i skolen? Det har vært ønskelig å avdekke hvem som er oversetteren i innføringen av utviklingsidé og om dette blir gjort alene eller i team. I studien er ti skoleledere, derav tre avdelingsledere fire rektorer og tre skoleeiere intervjuet i temaet. Undersøkelsen i oppgaven har vært lagt opp etter kvalitativ metode sett opp mot allerede etablert teori. Resultatene fra undersøkelsen viser at rektor ikke er den eneste oversetteren i innføringen av nye idéer ved skolen. Rektor bruker ofte ledergruppen eller eksterne «hjelpere» for å oversette og innføre idéen slik at den når ut i hele organisasjonen. At tillitsvalgte er viktig medspiller i oversettelse og innføring kommer også frem i denne undersøkelsen. Et annet aspekt er at skoleeier kan opptre som forstyrrende element om ikke det har blitt gjort et grundig forarbeid fra skoleeier sin side i forkant av innføringen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleUtvikling av skolen som organisasjon i det 21. århundretnb_NO
dc.title.alternativeDevelopment of the school as an organisation in the 21st Centurynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMR691nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal