Show simple item record

dc.contributor.authorStorheim, Karen-Sophie Hansen
dc.date.accessioned2019-07-18T11:28:16Z
dc.date.available2019-07-18T11:28:16Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2605892
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett/Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking/Undervisningsvitenskap. 15.05.2019nb_NO
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg forsket på hvordan elever i barneskolen oppfatter og omarbeider tilbakemeldinger de får på skriftlige oppgaver i norskfaget. Oppgaven elevene skulle skrive var en tverrfaglig oppgave i norsk og samfunnsfag, der norsklæreren ga tilbakemeldinger underveis. Teksten skulle skrives, og leveres på datamaskin. Målet var at elevene skulle omarbeide tilbakemeldingene som læreren ga underveis. Min masteroppgave har hatt som formål å finne ut hvordan elevene oppfatter tilbakemeldingene som blir gitt av læreren, og om omarbeidingen samsvarer med oppfattelsen. Den har dermed et elevorientert fokus. Med utgangspunkt i dette ble det utarbeidet denne problemstillingen: Hvordan oppfatter og omarbeider elever på 7.trinn formative tilbakemeldinger på skriftlige oppgaver i norsk? For å svare på denne problemstillingen tok jeg utgangspunkt i tre forskningsspørsmål: 1. Hvilken oppfattelse har elevene av formative tilbakemeldinger? 2. Hvordan omarbeider elevene tekstene sine ut fra tilbakemeldingene læreren gir? 3. Er det en sammenheng mellom elevenes oppfattelse og hvordan de omarbeider tekstene? For å forske på elevenes oppfattelse og omarbeiding av tekstene har jeg brukt sosiokulturell teori om skriving, og knyttet denne til didaktikken. Jeg har gjennomført en kvalitativ undersøkelse, der jeg har brukt både semistrukturerte intervjuer, samt kvalitativ innholdsanalyse. Datainnsamlingen foregikk i september 2018. Oppgaven bygger på et datamateriale bestående av seks intervjuer med tre jenter og tre gutter i syvende klasse. Det har også blitt samlet inn tekster i underveisfasen og ved siste innlevering fra de samme elevene. Dette utgjør til sammen seks transkriberte intervju, samt tolv elevtekster. Denne undersøkelsen viser at elevene er motiverte for å skrive faktatekster i både norsk og samfunnsfag. I intervjuene nevner flere av elevene at de synes det er spennende å finne ny informasjon om ulike land. Dette finner man også i elevtekstene der nesten alle har valgt å gjøre egeninitierte endringer i tekstene sine. Når det gjelder omarbeidingen kan det tyde på at elevene som har deltatt i denne undersøkelsen trenger å styrke sin revisjonskompetanse. Flere av elevene bruker ikke læreren sine tilbakemeldinger i den reviderte teksten. I intervjuene forteller de også at de noen ganger synes det er vanskelig å omarbeide, og at tilbakemeldingene er uklare. Tilbakemeldingene som elevene oppfatter som utfordrende er ofte de generelle metaspråklige, der eleven selv skal gå over teksten for å finne ut hva som må omarbeides. Det er viktig at elevene opparbeider seg en revisjonskompetanse da de på denne måten kan utvikle seg som skrivere. Dersom elevene ikke omarbeider tekstene sine, kan det tenkes at de i fremtiden vil skrive nye tekster med samme feil. Med bakgrunn i dette bør det derfor forskes mer på bruk av tilbakemeldinger i barneskolen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title"Det er litt slitsomt, men det går helt fint fordi jeg er veldig glad i å skrive” : En kvalitativ studie av seks 7. klasse elever sine oppfattelser og omarbeidinger av skriftlige tilbakemeldinger fra lærer.nb_NO
dc.title.alternative“It’s a bit tiring, but it’s fine because I’m very fond of writing” : A qualitative study of six seventh grader’s perceptions and reworking’s of written feedback from the teacher.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber130nb_NO
dc.description.localcodeM120UND509nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal