Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSannes, Åse Martine Tengs
dc.date.accessioned2019-07-18T11:25:30Z
dc.date.available2019-07-18T11:25:30Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2605890
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap med norsk fagdidaktikk Høgskolen i Bergen - Avdeling for lærerutdanning Innleveringsdato: 15.05.19nb_NO
dc.description.abstractI skriveopplæringen diskuteres hvilke skriveverktøy elevene bør bruke. Tradisjonelt har det vært vanlig å skrive med blyant på papir, men en ny digital skriftkultur med digitale medier som iPader har endret premissene for skriveopplæring i dagens grunnskole. Skriveforskningen viser splittede meninger. Studier fremhever fordeler ved bruk av håndskrift, mens andre studier finner fordeler ved bruk av digital skriving. Fordelene ved håndskrift knyttes ofte til finmotorikk og hukommelse. Fordelene ved bruk av digitale skriveverktøy relateres ofte til tilpasset opplæring og motivasjon. Diskusjonen om skriveverktøyenes plass i opplæringen har vært bakgrunn for problemstilling. I denne undersøkelsen blir det sett nærmere på et utvalg lærere og lærerstudenters oppfatninger av skriveverktøyene og bruk av disse i norskundervisning. Istedenfor å undersøke elevtekster eller lærerpraksis ved de første skoletrinnene, som tidligere forskningslitteratur viser tydelige tendenser til, skal denne studien ta utgangspunkt i lærernes synspunkter rundt bruk av skriveverktøyene etter den første skriveopplæringen. Fokuset ligger hovedsakelig på anvendelse av håndskrift og digitale verktøy. Informantene i denne undersøkelsen består av to lærere og to lærerstudenter med norsk som undervisningsfag og erfaringer fra mellom- og ungdomstrinnet i grunnskolen. Datamaterialet baserer seg på et skriftlig intervju, supplert med et planleggingsdokument av en undervisningstime. Spørsmålene i det skriftlige intervjuet og planleggingen av skriveundervisningen, har åpnet opp for å kunne se hvilke meninger lærere og lærerstudenter har om utviklingen i skriveopplæringen. Informantsvarene sammenlignes med hverandre, samt tidligere forskning og teori om skriving. Resultatene viser muligheter og utfordringer ved begge skrivemåter. I likhet med teori og tidligere forskning trekker informantene frem fordeler som hukommelse for håndskrift og motivasjon for digital skriving. Utfordringer beskrives blant annet ved utvikling av funksjonell håndskrift og til-gjengeligheten av digitale medier. Informantene deler flere synspunkter, men viser også forskjeller mellom hva de vektlegger som viktig i skriveundervisningen og for utviklingen videre. Samtlige informanter sier seg i stor grad enig i at håndskriften står i fare for å forsvinne fra skolen i løpet av et tiår. De er ikke nødvendigvis enige i at utviklingen av skriveopplæringen bør gå denne veien.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSkriveopplæring i møte med en ny digital skriftkulturnb_NO
dc.title.alternativeTeaching writing in the face of a new digital written culturenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber100nb_NO
dc.description.localcodeM120UND509nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal