Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHagen, Martine Louise Kvasnes
dc.date.accessioned2019-07-18T08:25:20Z
dc.date.available2019-07-18T08:25:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2605837
dc.descriptionMaster i samfunnsfagdidaktikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 15. mai 2019nb_NO
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvilken betydning læreboken blir tillagt av et utvalg lærere, på en offentlig barneskole i Tanzania. Lærebokens betydning blir belyst ved å undersøke hvordan syllabus i fagene geografi og social studies, på 3.- 6. trinn implementeres til klasserommet av fire lærere. Implementeringsprosessen er strukturert med utgangspunkt i tre læreplannivåer, beskrevet av John I. Goodlad, i form av den formelle læreplanen, den oppfattede læreplanen, og den gjennomførte læreplanen. Hvordan lærerboken anvendes i denne prosessen, og hvilke forhold som påvirker anvendelsen belyses også i oppgavebesvarelsen. Datamaterialet ble samlet inn under et feltarbeid i Tanzania, med utgangspunkt i tre kvalitative metoder: semistrukturert intervju, deltakende observasjon, og feltsamtaler. Studiens funn viser at læreboken ble tillagt svært stor betydning av studiens aktører. Læreboken ble anvendt i alle deler av implementeringsprosessen, både da lærerne oppfattet den formelle syllabus, og i klasserommet der syllabus ble gjennomført. Det var flere forhold som påvirket lærebokens betydning. For det første manglet lærerne læremidler, og læreboken var det eneste læremiddelet som de fire lærerne alle hadde tilgang til, som medførte at boken ble tillagt desto mer betydning. Mangelen på læremidler som eksempelvis atlas, kart og veggplakater kan dessuten ha medført at målsettingene i syllabus fremsto uhåndgripelige, og idealistiske for lærerne. Læreboken gjorde at målsettingene som sto i syllabus ble mer håndgripelige og forståelige for lærerne. Det var også fra læreboken at lærerne- men også elevene fikk sin fagkunnskap fra, og boken fungerte som utgangspunkt for undervisningens struktur- og innhold. Kontinuerlige kontroller av lærernes arbeid gjennomført av skolemyndighetene, påvirket dessuten betydningen som læreboken ble tillagt. Skolemyndighetene oppfordret lærerne til å anvende læreboken i alle deler av arbeidet deres, som kan ha sammenheng med at den var direkte basert på den formelle syllabus, og både sertifisert- samt utsendt av dem selv. De kontinuerlige kontrollene av lærernes arbeid kan samtidig ha medført at lærerne tvilte på egen yrkeskompetanse, og det å anvende læreboken kan derfor ha vært en skapt en form for trygghet, da dette sikret lærerne fra å gå utenfor syllabus sine rammer, ettersom læreboken var basert på den. Lærerne var samtidig positive til å anvende læreboken, og de gikk ikke bort fra den med mindre de faktisk måtte det. De påpekte likevel at det var nødvendig at de mottok flere læremidler, slik at undervisningskvaliteten deres kunne forbedre seg.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title”De sier at du er en god lærer om du anvender boken” : En kvalitativ studie av lærebokens betydning i en tanzaniansk skolenb_NO
dc.title.alternative“They say you are a good teacher if you use the book” : A Qualitative Study of the Significance of the Textbook in a Tanzanian Schoolnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber134nb_NO
dc.description.localcodeMSAM613nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal