Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBødtker, Fredrik Devik
dc.date.accessioned2019-07-18T08:19:56Z
dc.date.available2019-07-18T08:19:56Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2605836
dc.descriptionMaster i samfunnsfagdidaktikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 15. mai 2019nb_NO
dc.description.abstractHistoriebevissthet begrepsfester hvordan mennesket som sosialt vesen orienterer seg i tid og rom. Det dialektiske samspillet mellom fortid, nåtid og fremtid, gir mennesket et erfaringsrom og en forventningshorisont. Handlingsrommet muliggjøres og begrenses i dette spenningsfeltet, hvor vi både er historieskapt og kan bli historieskapende. I en historiefaglig og didaktisk diskusjon forsøker jeg i denne masteroppgaven å redegjøre for hvordan historiebevisstheten kan utvikles gjennom slektsgransking som metode i samfunnsfaget på ungdomsskolen. Historiedidaktikken står med ett ben i den angloamerikanske historiefagsdidaktikken, og ett ben i den tysk-dansk/nordiske historiebevissthetsdidaktikken. Historiebevissthet har vunnet frem som autoritativt begrep for historieundervisningen i Sverige og Danmark, men i Norge er begrepet fortsatt ikke nevnt i læreplanene for grunnskolen – 25 år etter at begrepet ble satt inn i formålet for historiefaget i grunnskolen i Sverige og Danmark. Det teoretisk-deskriptive begrepet historiebevissthet blir gjort normativt gjennom å analysere teoretiske funksjoner og empiriske undersøkelser. Undervisningsopplegget blir deretter utformet på bakgrunn av 29 enkeltstående punkter, som hver for seg skal sannsynliggjøre utviklingen av elevenes historiebevissthet. Didaktisk skal elevene følge Nino Wardrop Collett, som onsdag 2. november 1916 ble født i Bergen. Gjennom slektsgranskingens metoder skal elevenes historiebevissthet utvikles i jakten på Nino sin far, mor, morfar, oldemor og tipp-oldefar. Elevene skal bli kjent med Ninos aner, og slik subjektivere historiefortellingen fra et aktørperspektiv gjennom 136 år, fra 1780 til 1916. Problemstillingen for masteroppgaven er: Hva er historiebevissthet? Og hvordan kan slektsgransking som metode i samfunnsfag utvikle elevenes historiebevissthet?nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHvordan utvikle elevenes historiebevissthet? : Slektsgransking som didaktisk metode i ungdomsskolennb_NO
dc.title.alternativeHow to develop students historical consciousness? : Genealogy as method in Secondary Schoolnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber229nb_NO
dc.description.localcodeMSAM613nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal