Pedagogisk implementasjon av IKT i barnehagen : Et kulturhistorisk perspektiv på digital kompetanse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2605539Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema for denne oppgaven er pedagogisk implementering av digitale verktøy i barnehagens praksis. Ved å benytte et kulturhistorisk perspektiv vil oppgaven kartlegge denne implementeringen og hvilke vilkår som spiller inn. Kvantitativt spørreskjema er valgt som metode for datainnsamling. Statistisk analyse er deretter benyttet for å analysere disse data. Resultatene som omhandler pedagogisk implementering vil tolkes i sammenheng med aktuell litteratur og Hedegaards modell for utvikling ved deltakelse i institusjonelle praksiser. I tillegg vil TPACK-modellen benyttes spesifikt for å analysere resultater som angår digital kompetanse. Analysen viser at det er stor variasjon i utbredelsen av digitale verktøy i barnehagen. De viktigste vilkårene i denne sammenheng er utdanning, den enkelte barnehagens kultur, og økonomi. Oppgaven avdekker et generelt forbedringspotensial rundt digital kompetanse, og den pedagogiske tilnærmingen til digitale verktøy. Det konkluderes derfor med at det trengs mer fokus på digital kompetanse i utdanningen, og høyere kvalitet på kursing og opplæring av de som arbeider i barnehagen. Over tid kan slike tiltak endre barnehagens pedagogiske tilnærming til digitale verktøy fra innsiden.
Beskrivelse
Master i barnehagekunnskap Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett 15.mai 2019