Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSolberg, Andreas Strømme
dc.date.accessioned2019-07-16T13:11:04Z
dc.date.available2019-07-16T13:11:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2605538
dc.descriptionMaster i barnehagekunnskap Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett 15.05.2019nb_NO
dc.description.abstractVurdering spiller en sentral rolle for studenters måloppnåelse i høyere utdanning. Vurdering relatert til praksisopplæring i lærerutdanningen er et komplekst problemområde som ikke er viet tilstrekkelig oppmerksomhet i forskningslitteraturen. Vurderingsformene synes å være motstridende, og det er identifisert flere problemområder i sammenheng med vurdering i praksisopplæringen. Vurderingen i praksisopplæringen i barnehagelærerutdanningen i Norge er et delt ansvar mellom praksislærer, styrer og profesjonsveileder. Gjennom kvalitative semistrukturerte livsverdensintervju av praksislærere, barnehagestyrere og profesjonsveiledere, undersøkes de tre aktørenes oppfattelse av, og opplevelse rundt, vurderingen i praksisopplæringen i barnehagelærerutdanningen ved en høgskole i Norge, for å konstruere nyansert data vedrørende aktørenes respektive aktivitetssystem. Cultural-Historical Activity Theory (CHAT) danner prosjektets teoretiske rammeverk, og hermeneutisk fenomenologisk tilnærming danner grunnlaget for analyse. Studien viste blant annet at praksislærerne utfører det største vurderingsarbeidet alene og tar ofte utgangspunkt i lokale tilpassete vurderingsgrunnlag på bakgrunn av problematikk knyttet til vurderingsskjemaet. Studien viste også at utvalget som representerer praksisfeltet er uenige i praksisopplæringens konstruksjonsvaliditet og at det er flere forhold som begrenser den summative vurderingen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleVurderingens kompleksitet – praksisopplæring i barnehagelærerutdanningennb_NO
dc.title.alternativeThe complexity of assessment – practicum in early childhood educationnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber95nb_NO
dc.description.localcodeMBA507nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal