Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLier, Truls Sveri
dc.date.accessioned2019-07-16T13:08:04Z
dc.date.available2019-07-16T13:08:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2605537
dc.descriptionMaster i barnehagekunnskap Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett 15. mai 2019nb_NO
dc.description.abstractDemokrati blir lagt fram i rammeplan for barnehagen sentral del av barnehagens arbeidsmåte, men det ser ut til at barnehagelærere fokuserer for mye på individuelle valg. Demokrati i denne masteroppgaven blir forstått i lys av John Dewey, som skrev at demokrati er en måte å leve sammen. Empirien er samlet gjennom et 3 uker langt etnografisk inspirert feltarbeid i en barnehage for å undersøke hvordan barn deltar i barnefellesskapene i barnehagen. Gjennom å analysere funnene i lys av utdanningsdimensjonene til Gert Biesta, argumenterer jeg for at leken er viktig for barns subjektiveringsprosesser i barnehagen, og barnefellesskapene er viktige arenaer for kvalifisering og sosialisering. Denne studien kan være med å utvide barnehagelæreres forståelse av hverdagsdemokratiet i barnehagen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHverdagsdemokrati i barnehagennb_NO
dc.title.alternativeEveryday democracy in the kindergartennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber87nb_NO
dc.description.localcodeMBA507nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal