dc.contributor.author | Lier, Truls Sveri | |
dc.date.accessioned | 2019-07-16T13:08:04Z | |
dc.date.available | 2019-07-16T13:08:04Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2605537 | |
dc.description | Master i barnehagekunnskap Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett 15. mai 2019 | nb_NO |
dc.description.abstract | Demokrati blir lagt fram i rammeplan for barnehagen sentral del av barnehagens arbeidsmåte, men det ser ut til at barnehagelærere fokuserer for mye på individuelle valg. Demokrati i denne masteroppgaven blir forstått i lys av John Dewey, som skrev at demokrati er en måte å leve sammen. Empirien er samlet gjennom et 3 uker langt etnografisk inspirert feltarbeid i en barnehage for å undersøke hvordan barn deltar i barnefellesskapene i barnehagen. Gjennom å analysere funnene i lys av utdanningsdimensjonene til Gert Biesta, argumenterer jeg for at leken er viktig for barns subjektiveringsprosesser i barnehagen, og barnefellesskapene er viktige arenaer for kvalifisering og sosialisering. Denne studien kan være med å utvide barnehagelæreres forståelse av hverdagsdemokratiet i barnehagen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Hverdagsdemokrati i barnehagen | nb_NO |
dc.title.alternative | Everyday democracy in the kindergarten | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 87 | nb_NO |
dc.description.localcode | MBA507 | nb_NO |