Show simple item record

dc.contributor.authorLier, Truls Sveri
dc.date.accessioned2019-07-16T13:08:04Z
dc.date.available2019-07-16T13:08:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2605537
dc.descriptionMaster i barnehagekunnskap Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett 15. mai 2019nb_NO
dc.description.abstractDemokrati blir lagt fram i rammeplan for barnehagen sentral del av barnehagens arbeidsmåte, men det ser ut til at barnehagelærere fokuserer for mye på individuelle valg. Demokrati i denne masteroppgaven blir forstått i lys av John Dewey, som skrev at demokrati er en måte å leve sammen. Empirien er samlet gjennom et 3 uker langt etnografisk inspirert feltarbeid i en barnehage for å undersøke hvordan barn deltar i barnefellesskapene i barnehagen. Gjennom å analysere funnene i lys av utdanningsdimensjonene til Gert Biesta, argumenterer jeg for at leken er viktig for barns subjektiveringsprosesser i barnehagen, og barnefellesskapene er viktige arenaer for kvalifisering og sosialisering. Denne studien kan være med å utvide barnehagelæreres forståelse av hverdagsdemokratiet i barnehagen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHverdagsdemokrati i barnehagennb_NO
dc.title.alternativeEveryday democracy in the kindergartennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber87nb_NO
dc.description.localcodeMBA507nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal