dc.contributor.author | Grøvan, Anne-Hjørdis | |
dc.date.accessioned | 2019-07-16T12:34:37Z | |
dc.date.available | 2019-07-16T12:34:37Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2605531 | |
dc.description | Master i undervisningsvitenskap Avdeling for lærerutdanning Innleveringsdato: 15.05.19 | nb_NO |
dc.description.abstract | Utgangspunktet for denne avhandlingen er Uprisen. Denne litteraturprisen kårer årlig den beste norske ungdomsboka, og engasjerer ca. 1000 ungdomsskoleelever hvert år. Her bestemmer ungdommene i alle ledd: 30 anmelderklasser anmelder bøker. De ulike meningene som kommer frem danner grunnlaget for hvilke fem bøker som nomineres av nominasjonsjuryen, og juryklassene kårer en vinner. Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke kriterier for litterær kvalitet ungdomsskoleelevene som deltar i Uprisen bruker, og hva slags læringspotensial et slikt arbeid kan ha. Oppgaven bygger på 103 bokanmeldelser skrevet av deltakere mellom 2014-2018.
Metoden som er brukt er en innholdsanalyse av de ulike bokmeldingene. Dette er ungdommenes egne meninger om bøkene, og innholdet i disse kan gi svar på hvilke kriterier for kvalitet elevene bruker. Samtidig vil en innholdsanalyse kunne synliggjøre ulike læringspotensial som ligger i arbeidet. Teoretisk bygger oppgaven på innsikt fra ulike hold: For å synliggjøre ungdommenes kriterier, trekkes det inn teori om ungdomsleserens litterære preferanser. Hovedsakelig består teorien av ulike perspektiver på kriterier for litterær kvalitet. Teori om læringssynet literacy utgjør hovedrammen i analysen av læringspotensial.
Funnene viser at Uprisdeltakerne vektlegger kriteriene spenning, overraskelser, intensitet og troverdighet. I tillegg anses tilrettelegging av meningsdannelse som en viktig komponent for at en bok skal vurderes som god. Ved å delta i Uprisen viser funnene at elevene kan ta del i en danningsprosess. Når de vurderer bøkene kan de også få øvelse i kritisk lesing. Samtidig vil møtet med de ulike tekstene i Uprisen kunne skape både leseengasjement og leseerfaring. Studien viser at flere av kriteriene fra faglitteraturen kan passe når ungdomsskoleelever anmelder bøker, samtidig som at enkelte utelukkes. Læringsmulighetene i arbeidet synes å ha mange likheter, men også noen forskjeller fra hvordan tilrettelegging av literacylæring skjer i skolen. Studien kan være et bidrag i å synliggjøre ungdommers litterære preferanser, og hvordan arbeid med litteratur kan vekke engasjement og leselyst. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | «Ungdom anmelder ungdomslitteratur – hva vektlegger de, og hva kan de lære?» | nb_NO |
dc.title.alternative | «Teenagers reviewing youth literature – what they emphasize, and what they can learn» | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 104 | nb_NO |
dc.description.localcode | MUNDD511 | nb_NO |