Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNergård, Marte Midbrød
dc.date.accessioned2019-07-01T10:23:50Z
dc.date.available2019-07-01T10:23:50Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2602982
dc.descriptionIKT i læring MASIKT-OPG Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett, Stordnb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven har hatt fokus på å vise hvordan den digitale læringsressursen Kikora kan bidra til økt læring i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet. Erfjord og Haara (2018, s.15) sier at en bevisstgjøring av hvordan man tar i bruk en nettressurs er en viktig forutsetning for elevenes læring. Problemstillingen har vært: “Hvordan kan bruk av Kikora i ungdomsskolen gi økt læring i matematikk?” For å svare på problemstillingen er studien gjennomført ved hjelp av to forskningsspørsmål som omhandler elever og læreres bruk av Kikora i matematikkundervisning, i hvilken grad arbeidsvanene deres eventuelt er endret, og hvordan lærere og elever opplever Kikora som en nyttig læringsressurs for elevene. Kvalitativt forskningsintervju er blitt brukt for å svare på problemstillingen. Jeg har intervjuet tre lærere som underviser på 8.trinn og en gruppe elever fra hver klasse. Matematisk kompetanse, digital didaktikk, tilpasset opplæring, motivasjon og mestringsforventning, og oppfølging er temaer som er blitt tatt opp i intervjuene og danner grunnlaget for det teoretiske rammeverket og drøftingen. Min forskning indikerer at lærerens anvendelse av Kikora, og hvordan læreren klarer å forholde seg til samspillet mellom teknologi, innhold og pedagogikk (TPACK-modellen) har betydning for elevenes læring. Mengdetrening og repetisjon anses å være det Kikora egner seg best til hvor elevene får gjort flere oppgaver enn om de skriver digitalt. Funnene tyder også på at de dynamiske rapportene i Kikora gjør det enklere for læreren å samle informasjon om elevenes faglige ståsted og progresjon i matematikkfaget, som kan bidra til tettere oppfølging av elever, bedre tilpasset opplæring, samt også vurdering for læring. Muligheten til å kunne velge vanskelighetsgrad i Kikora, samt tilgangen til oppgaver på ulike klassetrinn er også elementer informantene trekker frem som gjør tilpasset opplæring enklere. Det kan også konkluderes med at elevene opplever at Kikora har betydning for motivasjonen i matematikkfaget. Ytre motivasjon i form av konkurranse og det å skrive digitalt er det mest fremtredende, men det er også indikasjoner på at Kikora kan ha en positiv effekt på elevenes indre motivasjon og mestringsfølelse gjennom den umiddelbare responsen i Kikora.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKikora: Et bidrag til økt læring i matematikkundervisning?nb_NO
dc.title.alternativeKikora: A contribution to increased learning in mathematics education?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMASIKT-OPGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal