Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHelle, Andreas
dc.date.accessioned2019-06-27T09:06:13Z
dc.date.available2019-06-27T09:06:13Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2602496
dc.descriptionMaster i Læring og undervisning Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett/Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag/Læring og undervisning 15. mai 2019nb_NO
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven er å få et dypere innblikk i hvordan tre lærere på videregående skole arbeider og reflekterer rundt faglige tilbakemeldinger i kroppsøvingsfaget for å fremme elevenes læring. Tidligere forskning har vist at det er en svak vurderingskultur og vurderingspraksis i kroppsøving. Systematisk vurdering brukes (har vært brukt) i liten grad som utgangspunkt for elevenes læring. Leirhaugs doktorgradsavhandling konkluderer med at vurdering for læring ikke er tilstrekkelig implementert i Norge og innen kroppsøvingsfaget må lærerne jobbe mer med formativ vurdering. Oppgavens teoretiske ramme bygger på de teoretiske konseptene: vurdering for læring, faglige tilbakemeldinger i kroppsøving og motivasjon. Tre kroppsøvingslærere i videregående skole ble rekruttert som informanter. Datainnsamling bestod av kvalitativt semistrukturert dybdeintervju og ikke-deltakende observasjon av lærerne. Data fra intervju og observasjon ble triangulert i analysen. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av en stegvis-deduktiv induktiv (SDI) metode. Programmet Nvivo ble brukt som digitalt verktøy. Hovedfunnene viser at lærerne benytter seg av mange og varierte former for å gi (og fasilitere) faglige tilbakemeldinger integrert i deres undervisning. Informantene er svært opptatt av å se eleven. I dette legger de relasjonsbygging, individuelt tilpassede tilbakemeldinger (ikke nødvendigvis fremoverrettet) og skape et godt læringsklima. Informantene forteller at elevene er svært opptatt av den skriftlige karakteren og ser at elevene blir motivert av å få karakter på skriftlige prosjekt i faget. Informantene er reflektert rundt hvordan elevene forstår og om de nyttiggjør seg av tilbakemeldingene de mottar.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Det er ingen vits å bare gi en karakter viss eleven ikke skjønner tilbakemeldingen» : Om faglige tilbakemeldinger i kroppsøving i videregående skolenb_NO
dc.title.alternativeFeedback in physical education in upper secondary schoolnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber68nb_NO
dc.description.localcodeMAS3-307nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal