Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFjellbu, Fredrikke
dc.date.accessioned2019-06-27T08:53:18Z
dc.date.available2019-06-27T08:53:18Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2602489
dc.descriptionMaster i Læring og undervisning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 15.05.2019nb_NO
dc.description.abstractFormålet med masteroppgaven er å kaste lys over læreres forståelse av elever med atferdsvansker og hvordan lærere møter elever med atferdsvansker. Et kvalitativt design har blitt benyttet i form av semistrukturerte dybdeintervju. Studien er avgrenset til informantenes synspunkt og erfaringer, og tar i liten grad for seg hva skolen kan gjøre. Alle informantene er utdannet allmennlærere, men har i dag ulike roller knyttet til skolen. Informantenes ulike bakgrunn og erfaringer bidrar til viktige nyanser i studien. Studien bygger på ulike teoretiske perspektiv knyttet til atferdsvansker, samt annen relevant litteratur og forskning på feltet. Gjennom informantenes fremstillinger viser det seg at atferdsvansker er et komplekst tema, som gir rom for ulik tolkning og forståelse. Begrepet atferdsvansker blir ikke benyttet av informantene. Derimot blir vanskelig atferd, avvikende atferd, elever med dårlig strategibruk og samspillvansker brukt . Informantene har forståelse for at atferdsvansker kan ha sammenheng med familierelaterte forhold, egenskaper ved individet selv eller forhold opprettholdt av skolen, læreren og/eller jevnaldrende. Det er verdt å løfte frem informantenes bevissthet rundt sin egen væremåte i samspill med elevene. De gir utrykk for at atferdsvansker ikke bare handler om iboende egenskaper, men om interaksjon der læreren spiller en stor rolle. Ingen av informantene gir utrykk for at det finnes en fasit på hvordan lærere skal møte elever med atferdsvansker, men det viser seg at lærernes holdninger, toleransegrense, væremåte, bevissthet, kunnskap og forståelse er viktige bidrag i møte med barn og unge. Gjennom deres skildringer og erfaringer kom det også fram hva lærerne ser på som utfordringer i dette møtet. Å opptre emosjonelt kontrollert, samt mestre uforutsette situasjoner knyttet til atferd blir sett på som utfordrende. Informantenes lange erfaring har imidlertid gjort dem tryggere i dette møtet. Studien gir ingen mulighet for generalisering, derimot løfter studien fram viktigheten av å forstå og møte alle elever i skolen på en måte som bidrar til at elevene opplever trivsel, faglig og sosial utvikling.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLæreres forståelse og møte med elever med atferdsvanskernb_NO
dc.title.alternativeTeachers’ Understanding and Meeting with Disruptive Behaviornb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber76nb_NO
dc.description.localcodeMAS3-307nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal