Gården som en av skolens dannings- og læringsarenaer
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2016Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Grimseth, G. (2016). Gården som en av skolens dannings- og læringsarenaer. FoU i praksis, 10(1), 23-41.Abstract
I takt med behov for ulike typer læringsarenaer knyttet til skolen blir stadig flere gårder i Norge en del av skolens tilbud for å øke nærhet til praktisk læring og for å øke elevenes kunnskap om naturen. Undersøkelsen som legger grunnlag for denne artikkelen, søkte svar på følgende problemstilling: På hvilken måte kan gården være en relevant dannings- og læringsarena for elever i grunnskolen? Og hvilke forutsetninger er av avgjørende betydning for å inkludere gården i skolens pedagogiske dannings- og læringspraksis? Metoden er en litteraturstudie der undersøkelsesgrunnlaget er resultater fra noen norske og internasjonale studier av pedagogiske tiltak på gård. Teoretisk perspektiv er danning i, med og av natur. Det teoretiske grunnlaget vil dermed også være forankret i 1. nærmiljøet (naturen og gården) som kunnskapskilde og 2. natur og gård – en annen måte å iscenesette læring på. Resultatene peker på at gården som en pedagogisk arena innenfor skolen styrker motivasjonen, øker læringsutbyttet og fremmer dermed identitets- og danningsbygging. Samtidig peker resultatene på at gården som en del av skolens praksis krever noen pedagogiske forutsetninger for å bli en av skolens likeverdige dannings- og læringsarenaer.