Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrimsæth, Gerd
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-04-12T08:02:31Z
dc.date.available2019-04-12T08:02:31Z
dc.date.created2015-12-04T15:57:31Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationGrimseth, G. (2016). Gården som en av skolens dannings- og læringsarenaer. FoU i praksis, 10(1), 23-41.nb_NO
dc.identifier.issn1504-6893
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2594395
dc.description.abstractI takt med behov for ulike typer læringsarenaer knyttet til skolen blir stadig flere gårder i Norge en del av skolens tilbud for å øke nærhet til praktisk læring og for å øke elevenes kunnskap om naturen. Undersøkelsen som legger grunnlag for denne artikkelen, søkte svar på følgende problemstilling: På hvilken måte kan gården være en relevant dannings- og læringsarena for elever i grunnskolen? Og hvilke forutsetninger er av avgjørende betydning for å inkludere gården i skolens pedagogiske dannings- og læringspraksis? Metoden er en litteraturstudie der undersøkelsesgrunnlaget er resultater fra noen norske og internasjonale studier av pedagogiske tiltak på gård. Teoretisk perspektiv er danning i, med og av natur. Det teoretiske grunnlaget vil dermed også være forankret i 1. nærmiljøet (naturen og gården) som kunnskapskilde og 2. natur og gård – en annen måte å iscenesette læring på. Resultatene peker på at gården som en pedagogisk arena innenfor skolen styrker motivasjonen, øker læringsutbyttet og fremmer dermed identitets- og danningsbygging. Samtidig peker resultatene på at gården som en del av skolens praksis krever noen pedagogiske forutsetninger for å bli en av skolens likeverdige dannings- og læringsarenaer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.urihttp://tapir.pdc.no/index.php?p=FOU
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectnaturnb_NO
dc.subjectgårdnb_NO
dc.subjectdannings- og læringsarenanb_NO
dc.subjectlæring i praksisnb_NO
dc.titleGården som en av skolens dannings- og læringsarenaernb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holder© Forfatteren.nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber23-41nb_NO
dc.source.volume10nb_NO
dc.source.journalFoU i praksisnb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.cristin1297181
cristin.unitcode203,1,25,0
cristin.unitnameAL-Pedagogikkseksjonen, GLU - Bergen
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal