Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThorland, Ellen Marje
dc.date.accessioned2019-02-20T08:03:45Z
dc.date.available2019-02-20T08:03:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2586400
dc.description.abstractI 2016 kom programmering som valgfag på lærerplanen for grunnskolen i Norge for første gang. I første omgang skulle faget tilbys til utvalgte skoler som ville være med på prosjektet, og det var 155 skoler som satte i gang høsten 2016. Høsten 2017 ble det åpnet for at alle skoler som ønsket å tilby programmering som valgfag, kunne gjøre dette. Hovedproblemstillingen i denne oppgaven er som følger: Hvilke ulike praksiser eksisterer for faget programmering i ungdomsskolen, og hvilke innholdskomponenter legger lærerne vekt på i utformingen av faget? Jeg har forsøkt å fokusere på lærerne i faget og hvordan skolene organiserer og implementerer undervisningen i koding, samt at jeg også har sett på hvilke læringsmål i faget lærerne mener er viktige og hvordan de jobber praktisk med faget. Jeg har også sett på hvem som er lærere i faget, hvilken holdning som finnes til IKT faget i skolene og hvordan lærerne ser på mulighetene for at koding kan bli et eget fag i den norske skolen. I arbeidet med oppgaven har jeg forsøkt å finne og lese så mye relevant litteratur og tidligere forskning jeg kunne finne om emnet. Det at det hele tiden publiseres ny forskning på løpende bånd, har gjort dette arbeidet komplisert og tidkrevende da det har vært vanskelig å begrense hvilke arbeider som er verdt å lese og hvilke som er mindre relevante. Det er også vanskelig å klare å stoppe opp og slutte å lete etter nytt og relevant materiale. Metoden jeg har brukt i arbeidet med oppgava er hovedsakelig kvalitative dybdeintervjuer, men jeg har også foretatt en liten kvantitativ undersøkelse der lærere deltok. Blant funnene i arbeidet kan det nevnes at det er en forståelse for viktigheten av å jobbe med programmering i skolen, men at det er uenighet om faget skal være et eget fag eller om det skal fortsette å være et valgfag. Andre funn viser at det er få lærere som har utdanning og erfaring i koding, noe som kan bli et problem når vi vet hvor fort utviklingen i IKT feltet går. Jeg har et håp om at denne oppgaven kan inspirere andre til å se nærmere på programmeringsfaget og dets plass i den norske skolen i framtiden.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHvilke ulike praksiser eksisterer for faget programmering i ungdomsskolen, og hvilke innholdskomponenter legger lærerne vekt på i utformingen av faget?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMASIKT-OPGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal