Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMosdøl, Kristine Helgeland
dc.date.accessioned2019-02-20T07:47:30Z
dc.date.available2019-02-20T07:47:30Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2586396
dc.description.abstractDette er en kvalitativ studie som søker svar på hvordan det står til i barnehagen med tanke på de yngste barnas muligheter for medvirkning i musikkaktivitet. Intensjonen har vært å undersøke hva som kjennetegner musikalske praksiser som ser ut til å invitere de yngste barna til å medvirke, hva som kjennetegner voksne som tilrettelegger for og anerkjenner små barns medvirkning i musikkaktivitet og som gjennom sin væremåte fremmer musikalsk og sosialt samspill. Forskning viser at antall ett-åringer som går i barnehage er økende. Disse førspråklige barna kan ansees som en særlig sårbar gruppe som er avhengige av å bli møtt av voksne som forstår deres kroppslige og sansende være-og handlemåter. Barns medvirkning er en lovfestet rett. Hensikten med studien er å finne ut mer om hvordan de minste barna blir ivaretatt og gis mulighet til å medvirke i barnehagehverdagen, spesielt med tanke på voksnes væremåter og valg av musikalske praksiser. Videre hvordan voksnes væremåter i møte med barnas medvirkning kan være avgjørende for utvikling av samspillsituasjoner. Studiens utgangspunkt og grunnsyn er en tro på musikk og musikalske praksiser som en sentral mulig kanal for at førspråklige barn kan få uttrykke sine tanker, følelser og opplevelser. Videre at voksnes kunnskap om barns musikalske væremåter og valg av musikalske praksiser kan være avgjørende for om barna får uttrykke seg og medvirke i barnehagehverdagen. Studien er gjennomført som observasjon og intervju ved to småbarnsavdelinger i en barnehage. Analyse antyder at barnehageansatte i stor grad har tro på musikk som sentral aktivitet rundt førspråklige barn, men at ansatte ønsker og trenger mer kunnskap og kompetanse i valg praksiser og væremåter som er mest optimale for de førspråklige barna. Barnehageansattes valg av musikalske praksiser og væremåter synes å være preget av en grad av tilfeldighet, noe som antyder at barnas muligheter for medvirkning i musikkaktivitet ikke blir tilstrekkelig ivaretatt. Keywords: musikalske praksiser, musikalsk og sosialt samspill, førspråklige barn, barns medvirkning, voksnes væremåter, barns musikalske væremåternb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleMusikk og medvirkning i barnehagennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMACREL-OPGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal