Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Annika
dc.date.accessioned2019-02-19T09:32:47Z
dc.date.available2019-02-19T09:32:47Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2586145
dc.description.abstractI mitt masterarbeid har jeg undersøkt styrker, svakheter, muligheter og trusler i et samarbeid mellom lærere og musikere på en skole som deltar i innovasjonsprosjektet «Skole og konsert – fra formidling til dialog» (DiSko). DiSko ønsker å utvikle dialogbaserte skolekonserter og ønsker å svare på problemstillingen Hvordan kan dialogorienterte konsertpraksiser utformes og utvikles på en slik måte at de lettere kan integreres meningsfullt og profesjonelt i skolers daglige virksomhet, og hvordan kan skoler legge til rette for at en slik integrering kan finne sted i arbeid med læring og dannelse? (Holdhus & Espeland, 2016, p. 3) Prosjektet har som mål at partnerskapet mellom kunst- og skolesiden kan skape eierskap hos alle involverte. Prosjektet stiller seg derfor kritisk til at skolekonserter er preget av å være verkorienterte. Til min oppgave søker jeg å svare på problemstillingen: Hvordan opplever en deltakende observatør styrker, svakheter, muligheter og trusler i et samarbeid mellom musikere og lærere i et innovasjonsprosjekt på en skole? I løpet av høsten 2017 har jeg vært deltakende observatør på en skole på Vestlandet, hvor jeg også har sett på meg selv som en musiker i prosjektet. Gjennom kvalitativ metode har jeg innhentet mitt datamateriale gjennom observasjon og intervju. Datamaterialet har blitt delt inn i kategorier som har blitt analysert gjennom en SWOT-analyse, hvor jeg har sett på styrker, svakheter, muligheter og trusler. Kategoriene jeg har analysert er • Relasjon • Rolle • Ressurs • Prosess Det teoretiske rammeverket i denne studien baserer seg på et hermeneutisk vitenskapsperspektiv, og teorier om profesjonelt arbeid i grensesoner og tidligere forskning på feltet. Jeg har primært anvendt Ruth Jensen (2018) og hennes «Profesjonelt arbeid i grensesoner – Skoleforbedring på tvers av virksomheter», hvor hun er inspirert av Yrjö Engeström (1987; 2001), Sanne F. Akkerman og Arthur Bakker (2011). I korte trekk viser hovedfunnene fra SWOT-analysen at det var; uklare rolleforståelser mellom lærerne og musikerne, mangel på ressurser innenfor skolen, lærere som misforstod deres oppgave i prosjektet og musikere som tok for mye av ansvaret med tanke på undervisning og planlegging. Jeg har tro på at denne studien kan gi et interessant bidrag til DiSko-prosjektet for å finne bedre løsninger på hvordan aktørene kan samarbeide og planlegge med hverandre gjennom prosessen. Prosjektet kan også være relevant for andre musikere og lærere som enten deltar i DiSko-prosjektet, eller lignende prosjekter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleÅ «krysse» grensesoner: Et samarbeid mellom virksomhetene skole og kunstnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMACREL-OPGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal