Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMarlow, Emilie
dc.date.accessioned2018-11-20T09:58:24Z
dc.date.available2018-11-20T09:58:24Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2573907
dc.descriptionMasteroppgave i musikkpedagogikknb_NO
dc.description.abstractMålet med denne studien er å se på hvordan den tilpassede opplæringen foreligger i musikkundervisningen ut fra hvordan den profesjonelle musikklæreren snakker om dette i forbindelse med musikkfaget. Profesjonsteori ligger til grunn som teoretisk rammeverk og analytisk konstruksjon for denne oppgaven. En profesjon betegnes ut fra: En felles vitenskapelig kunnskapsbase som alle profesjonelle yrkesutøvere skal ta utgangspunkt i, det skal ligge en form for sertifisering til grunn, yrkesutøveren har et selvstendig ansvar for valg av arbeidsmåter og arbeidsredskaper, og den profesjonelle jobber ut fra en yrkesetisk plattform. I denne oppgaven fokuserer jeg på profesjonsforståelse ut fra fire aspekter: skjønn, identitet, makt og kunnskap. Tilpasset opplæring står som andre del av det teoretiske rammeverket, og er også hovedtema og utgangspunkt for de intervjuene som er gjort i denne studien. Tilpasset opplæring er et politisk konstruert begrep som er lovpålagt i den norske skolen. Prinsippet skal potensielt fremme en likeverdig opplæring for alle ut fra rammene av fellesskapet. Forskning viser i midler tid at begrepet oppleves som vanskelig å omstille fra politisk begrep til pedagogisk praksis. Det empiriske materialet bygger på tekstanalyse av kvalitative intervjuer med fem erfarne musikklærere. Sosialkonstruksjonisme står som filosofisk forståelsesramme for analysen. Studien viser at tilpasset opplæring i musikkfaget finner sin form gjennom en tilpasset og nivåjustert felleskapsundervisning. Da tilpasset opplæring i teoretiske fag har en tendens til å oppfattes som et individualisert begrep, blir det i musikkfaget forstått som et begrep for inkludering og fellesskap. Tilpasset opplæring kommer på mange måter som en naturlig konsekvens av fagets konstruksjon. Musikklærerne møter og utfører den tilpassede opplæringen på bakgrunn av praktisk erfaring og bruk av skjønn. I hvilken grad musikklæreren identifiserer seg som henholdsvis musiker eller lærer ser ut til å variere ut fra ulike kontekster, og har også noe å si for tanken om tilpasset opplæring. Da musikkfaget også handler om å presentere for et publikum, ser det ut til at prinsipper innenfor den tilpassede opplæringen som fellesskap og inkludering får et knuff i siden av et ønske fra musikklærerens side om kvalitet og gode prestasjoner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet/ Western Norway University of Applied Sciencesnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleTilpasset opplæring som en del av musikklærerens profesjonsforståelse • Fem musikklæreres betraktninger om begrepet tilpasset opplæring i musikkfagetnb_NO
dc.title.alternativeAdapted education as a part of the music teachers professional understanding • Five music teacher’s considerations about the term adapted education in music teachingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeM120Mu513nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal