Show simple item record

dc.contributor.authorÅrseth, Soldis
dc.date.accessioned2018-11-07T09:29:01Z
dc.date.available2018-11-07T09:29:01Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2571361
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap med fordypning i matematikk fagdidaktikknb_NO
dc.description.abstractMuntlige ferdigheter er en av de fem ferdighetene som elevene skal tilegne seg i alle fag. I forbindelse med muntlige ferdigheter i matematikk, viser det seg å være et sprik mellom intensjonene i læreplanen og de samtalene som, ifølge forskere, faktisk utspiller seg i matematikklasserommet. Dette tyder på at det er behov for mer kunnskap om akkurat dette. Å stille spørsmål i undervisningen er et verktøy som kan brukes i arbeidet med å fremme dialogiske samtaler og selvstendig refleksjon hos elevene. På dette grunnlag stilles følgende forskningsspørsmål: Hvilke typer spørsmål stiller en lærer i 10.klasse til elevene under helklassesamtaler, og hvorvidt fremmer spørsmålene matematiske diskusjoner? For å belyse forskningsspørsmålet er både lærerspørsmål og elevsvar kategorisert etter predefinerte koder. Lærerspørsmål er ordnet etter Boaler og Brodies spørsmålskategorisering, og elevsvar etter Ilaias svarkategorisering. Disse er så sett i sammenheng med hverandre i en krysstabell for å finne ut om noen spørsmålstyper genererer matematiske diskusjoner mer enn andre. Dette utgjør den kvantitative delen av oppgaven. I en kvalitativ del er samtaleutdrag analysert ved å se på hvordan læreren bygger videre på elevenes svar og hvilke konsekvenser det får for utviklingen av samtalene. I tillegg blir matematikkspråklige kvaliteter identifisert og diskutert. Studien viser at læreren stilte flest fakta- og prosedyrespørsmål, og at elevene for det meste svarte med få ord eller korte setninger som inneholdt snever fakta. De gangene læreren varierte hvilke typer spørsmål hun stilte, ble det også mer variasjon i hvilke typer svar elevene kom med. Studien viste også at samtalesekvenser der læreren bygget videre på elevenes svar var ofte lengre, og inneholdt elevenes tanker og refleksjoner i større grad. Jeg håper lesere av studien, og spesielt lærere og kommende lærere, skal få økt kunnskap om spørsmål som et undervisningsverktøy. Jeg ønsker å motivere lesere av denne avhandlingen til å sette fokus på elevenes matematiske tanker, refleksjoner og ideer og skape matematiske diskusjoner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet/ Western Norway University of Applied Sciencesnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLegge til rette for matematikklæring gjennom å stille spørsmål En casestudie av lærerspørsmål og elevsvar i et matematikklasserom på 10. trinnnb_NO
dc.title.alternativeFacilitating mathematic learning through questioning A case study of teacher questions and student responses in a 10th grade mathematics classroomnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeM120UND509nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal