Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRaustøl Slettebø, Sveinung
dc.date.accessioned2018-11-07T08:20:21Z
dc.date.available2018-11-07T08:20:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2571326
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap, med fordypning i matematikk fagdidaktikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrettnb_NO
dc.description.abstractOppgavens hensikt er å undersøke et undervisningsopplegg med bruk av autentiske data. Der det legges til grunn et elevperspektiv, hvor fokuset rettes særlig mot elevers kritiskematematiske kompetanse, i en naturfaglig kontekst. Bakgrunnen for fokuset er knyttet til ulike styringsdokumenter, og forskning knyttet til temaet kritisk-matematisk kompetanse som peker på at i en mer kompleks hverdag er det behov for at elever lærer å tenke selvstendig og kritisk. De bør kunne se kritisk på matematikkens påvirkning og bruk i samfunnet, men også lærer hvordan å bruke matematikk for å kritisk vurdere informasjon de blir utsatt for. Målet for oppgaven er derfor å belyse hvordan kritisk-matematisk kompetanse kommer til utrykk hos elever som arbeider med autentiske vær data. Det blir også sett på hvilke faktorer som bidro til at de fikk vist evner i kompetansen. Det ble gjennomført et undervisningsopplegg i løpet av en uke, på 9.trinn der skolen og den utvalgte klassen var tilknyttet et prosjekt som heter «Ekte Data». Det er brukt kvalitativ metode for å undersøke oppgaven fokus. Data er samlet inn med videoopptak, interaktiv observasjon, og innsamlede elevark av to grupper på til sammen ni elever. Oppgavens litteratur er knyttet til begrepet kritisk-matematisk kompetanse, hvor Skovsmose sin tilnærming til temaet blir mye brukt. Begrepet blir redegjort for, og det rettes fokus mot samtale, intensjon, refleksjon og meta-kognisjon som sentrale faktorer for evnen til å tenke kritisk. Det blir også belyst hvordan kompetansen kan gjenkjennes hos elever. Kritisk- matematisk kompetanse kan oppleves som en kompleks kompetanse å få innsyn i, men det er gjenkjent visse faktorer. Analysens funn i lys av tidligere forskning, peker på at samtale er sentralt for at kritisk matematisk kompetanse kan komme til utrykk. I elevers samtaler gjenkjennes kompetansen oftere der elever er undersøkende, nysgjerrige og spørrende. I slike samtaler kommer elever med refleksjoner i møte med informasjon, oppgaver og andre elevers ytringer, hvor det er potensiale for kritiske diskusjoner. Å arbeide med autentiske data kan også ha hjulpet elever med å være kritiske, fordi de allerede hadde erfaringer og kunnskaper om været. Det kan ha gjort dem i stand til å undre seg i møte med informasjon og meninger, som kanskje var i strid med deres tidligere kunnskaper om været. Oppgaven belyser også ulike utfordringer knyttet til å undervise og utvikle elevers kritiske kompetanse i matematikk. Blant annet pekes det på utfordringer knyttet til tid, ressurser, og kompleksiteten ved å utvikle selve kompetansen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet/ Western Norway University of Applied Sciencesnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKritisk-matematisk kompetanse i arbeid med autentiske datanb_NO
dc.title.alternativeCritical mathematic competence working with authentic datanb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeM120UND509nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal