Show simple item record

dc.contributor.authorSkovsgaard Berg, Mari Kristine
dc.date.accessioned2018-11-06T17:36:45Z
dc.date.available2018-11-06T17:36:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2571307
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap, fordypning i pedagogikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)nb_NO
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan lærere bruker det skoleomfattende atferdsprogrammet PALS (Positiv Atferd, støttende Læringsmiljø og Samhandling), og hvilke implikasjoner programmet har for deres profesjonalitet. Formålet er å bidra med ny kunnskap, og få fram lærerstemmen i forskning på PALS. Tre lærere og én assistent ved to skoler, som hadde innført PALS, deltok i kvalitative dybdeintervjuer som ble transkribert og utgjorde datagrunnlaget. Profesjonstriangelet og enactment-perspektivet ble brukt for å belyse hvordan PALS påvirker lærernes profesjonalitet. Sentrale funn viser at informantene har positive erfaringer med PALS, og opplever at programmet gir dem nyttige verktøy. Skolene deres har utarbeidet regelmatriser, som inneholder felles regler som elevene skal følge. Elevene får belønning for å følge reglene og ulike konsekvenser for å ikke følge dem. Noen av informantene har ikke brukt belønning før PALS, mens andre uttrykker at bruken av belønning nå er satt i et felles system. Om sin profesjonelle praksis sier informantene at de har blitt mer positive og proaktive og gir tydeligere beskjeder til elevene. Én av informantene sier at hun samhandler mer med elever og foreldre i forhold til uten PALS. De uttrykker at det er positivt med felles praksis, ettersom alle vet hva som forventes av dem og det blir forutsigbart for elevene. Samtidig går PALS-bruken i bølger på de to skolene, og de må bruke fellestid på programmet for å holde praksisen ved like. Funnene drøftes hovedsakelig i lys av teori om lærerprofesjonalitet, og ulike sider ved bruken av PALS ses i sammenheng med skolens samfunnsmandat og lærerprofesjonens forpliktelser knyttet til kunnskap og etikk. Informantene har hovedsakelig fokus på nytteverdien av PALS i sitt daglige lærerarbeid. Konsekvensene av bruken av PALS på lengre sikt kommer i mindre grad fram i datamaterialet, og studien etterlater nye og ubesvarte spørsmål om hva som vil skje med elevene og lærerprofesjonaliteten over tid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet/ Western Norway University of Applied Sciencesnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHvordan gjør lærere PALS? - PALS i et lærerprofesjonalitetsperspektivnb_NO
dc.title.alternativeHow are teachers doing PALS? - PALS from a perspective of teacher professionalismnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeM120UND509nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal