Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Jenny Andrine
dc.date.accessioned2018-11-02T09:45:06Z
dc.date.available2018-11-02T09:45:06Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2570739
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap Fordypning i norsk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrettnb_NO
dc.description.abstractForskning viser økte tendenser til selvrapporterte symptomer på depresjon blant norske tenåringer, spesielt jenter. Denne masteravhandlingen tar utgangspunkt i Wolfgang Klafkis teori om kategorial dannelse og undersøker hvordan dette kan oppnås i litteraturundervisningen. Grunnlaget er en litterær komparativ analyse av to tekster, med fokus på kvinnefrigjøring. Disse tekstene er Et dukkehjem skrevet i 1879 av Henrik Ibsen og Snill skrevet og illustrert av Gro Dahle og Svein Nyhus i 2002. Tekstene er analysert og sammenlignet i lys av Klafkis teorier om material og formal dannelse. Deretter ses det på hvordan dette kan brukes i en undervisningssammenheng, for å se om det finnes et potensial for det Klafki kaller kategorial dannelse. Drøftingen viser at å fokusere på temaet kvinnefrigjøring har et potensial for en slik dannelse. Avhandlingen viser at dette er potensielt mulig å oppnå gjennom eksemplarisk undervisning, og elever kan bli bevisstgjort på muligheten til å frigjøre seg fra andres krav og forventninger.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet/ Western Norway University of Applied Sciencesnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Nå er det nok!» Det mulige dannelsespotensialet i komparativ analyse av kvinnefrigjøring i to litterære verknb_NO
dc.title.alternative«Enough!» The potential educational formation in a comparative analysis of womens liberation in two literary textsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeM120UND509nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal