dc.contributor.author | Johansen, Jenny Andrine | |
dc.date.accessioned | 2018-11-02T09:45:06Z | |
dc.date.available | 2018-11-02T09:45:06Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2570739 | |
dc.description | Master i undervisningsvitenskap Fordypning i norsk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett | nb_NO |
dc.description.abstract | Forskning viser økte tendenser til selvrapporterte symptomer på depresjon blant norske tenåringer, spesielt jenter. Denne masteravhandlingen tar utgangspunkt i Wolfgang Klafkis teori om kategorial dannelse og undersøker hvordan dette kan oppnås i litteraturundervisningen. Grunnlaget er en litterær komparativ analyse av to tekster, med fokus på kvinnefrigjøring. Disse tekstene er Et dukkehjem skrevet i 1879 av Henrik Ibsen og Snill skrevet og illustrert av Gro Dahle og Svein Nyhus i 2002. Tekstene er analysert og sammenlignet i lys av Klafkis teorier om material og formal dannelse. Deretter ses det på hvordan dette kan brukes i en undervisningssammenheng, for å se om det finnes et potensial for det Klafki kaller kategorial dannelse. Drøftingen viser at å fokusere på temaet kvinnefrigjøring har et potensial for en slik dannelse. Avhandlingen viser at dette er potensielt mulig å oppnå gjennom eksemplarisk undervisning, og elever kan bli bevisstgjort på muligheten til å frigjøre seg fra andres krav og forventninger. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet/ Western Norway University of Applied Sciences | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | «Nå er det nok!» Det mulige dannelsespotensialet i komparativ analyse av kvinnefrigjøring i to litterære verk | nb_NO |
dc.title.alternative | «Enough!» The potential educational formation in a comparative analysis of womens liberation in two literary texts | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.description.localcode | M120UND509 | nb_NO |