Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHøst, Trine Pernille
dc.date.accessioned2018-11-02T07:21:24Z
dc.date.available2018-11-02T07:21:24Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2570704
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap, fordypning i pedagogikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrettnb_NO
dc.description.abstractStudien omhandler bruken av fargespillmetodikk som inkluderingsverktøy i skolen. Kjernen i metodikken er å se mennesker som ressurser, og bygger på en gammel tradisjon – gaveutveksling. Fargespill som stiftelse er i utgangspunktet et multietnisk kunst- og integreringsverktøy som tar høyde for å lage forestillinger, men de kunstneriske lederne i stiftelsen hevder metodikken de representerer også kan ha verdi i skolen. Problemstillingen for denne studien er: Hvilke erfaringer har to lærere med fargespillmetodikken som inkluderingsverktøy i skolen? Studien fungerer som et bidrag på et noe uutforsket felt, som en evaluering av en barneskoles tilnærming til fargespillmetodikk, og som et svar til stiftelsen Fargespill som hevder at metoden de representerer også egner seg på andre pedagogiske arenaer. Formålet med oppgaven er å belyse hvordan to lærere har tilnærmet seg fargespillmetodikken som inkluderingsverktøy i skolen, der målet er å få implementert metodikken inn i egen pedagogiske praksis. Det teoretiske rammeverket springer frem gjennom en deduktiv og induktiv prosess. Den deduktive teorien omhandler integrering og inkludering, samt flerkulturell pedagogikk og interkulturell pedagogikk. Den induktive teorien inneholder elementer av blant annet erfaring, profesjonsutvikling og sosiokulturelt læringssyn. Det benyttes pedagogisk feltforsking, med hovedvekt på intervju av to lærere ved en barneskole som aktivt har tatt i bruk fargespillmetodikken. Observasjon og uformelle feltsamtaler fungerer som supplement og bidrar til videre innsikt i tilnærming i praksis, samt innsikt også i andre læreres erfaringer med metodikken. Informantenes erfaringer peker i retning av profesjonsutvikling, gjennom å «våge» å møte mangfoldet i skolen med åpenhet og nysgjerrighet. For å skape inkluderende og sosiale læringsfellesskap vektlegges den ressursorienterte tilnærmingen. Studiens resultater viser til viktigheten av å oversette en gitt praksis slik at den passer i egen kontekst. Når metodikken brukes på skolenivå blir det også viktig å videreutvikle metodikken slik at den også favner ikke-estetiske fag, og således også flere lærere.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet/ Western Norway University of Applied Sciencesnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFargespillmetodikk som inkluderingsverktøy i skolennb_NO
dc.title.alternativeThe methodology of Fargespill as a tool for inclusion in schoolnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeM120UND509nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal